CD Recensies

BAILEY: KAMERMUZIEKWERKEN

Bailey: Strijkkwartet nr. 1 op. 31; Klarinetkwintet in Bes op. 47; The towers of San Gimignano op. 51; Egloshayle nightingale trio op. 59; Aquamarine waltz op. 65; Microminiatures nr. 1 op. 68 en 2 op. 70; Visions of Hildegard in Bes op. 72; Light op. 76. Davey kamerensemble. Métier MSVCD 92101 (77’24”). 2007
 
De Britse componiste Judith Bailey (1941) voorzag haar Strijkkwartet uit 1987 elk van de drie delen van citaten: ‘Music expresses that which cannot be put into words and that which cannot remain silent’ uit Bridge of love van Elizabeth Basset), ‘We are what suns and winds and waters make us’ (Landor) en ’Those who spread their sails in the right way to the winds of the earth will always fund themselves borne by a current toward the open sea (Teilhard de Chardin). Het werk werd in 1987 geschreven na de dood van haar moeder en was besteld door het Davey kwartet, dat bestaat uit Juliet Davey en Prunella Sedgwick (v), Lucy White (va) en Catherine Wilmers (vc). Een begrijpelijk heel serieus, maar ook troostrijk kort werk, vooral dankzij de pizzicato finale.
Een stuk vriendelijker is het ook voor de Davey’s geschreven Klarinetkwintet uit 1993 waarvoor Jane Plessner zich bij het kwartet voegt. Heel aantrekkelijke, melodieuze muziek naar blijkt. 
Menige toerist zal de veertien uit de Middeleeuwse riddertijd daterende majestueuze torens boven op een heuveltop bij San  Gimignano kennen. Bailey zag ze tijdens een reis door Toscane in 1993 en liet zich door hun silhouetten inspireren. Het basismotief wordt gevormd door drie kerkklok tonen die op Paaszondag klinken.
Het Egloshayle nightingale trio telt vier delen en toont blijken van volksmuziek (The sweet nightingale). Het werd geschreven voor Tony Cox die in Egloshaye in Cornwall woont. In de Aquamarine waltz voor cello en piano wordt een mooi golvend zeebeeld geschetst. Dat de beide Microminiatures voor viool, altviool en piano uit 2000 elk drie delen bevatten en in ruim zeven minuten zijn afgelopen, suggereert een Weberniaanse bondigheid.
Een fragment uit het werk van Hildegard von Bingen is het uitgangspunt voor de Visions of Hildegard voor klarinet, viool, cello en piano uit 2001 waarin is getracht iets serieus van een Middeleeuwse sfeer te scheppen. Light voor viool, altviool en piano is uit 2004 doet tot slot ruim een kwartier de zon stralen. Mooi om dit portret zo te eindigen. De pianiste is Nicole Grunberg. 
De Davey dames maken veel moois van dit Bailey portret. Het maakt nieuwsgierig naar haar orkestwerken als de beide Symfonieën, de Cliff Walk symphony, het Concert voor orkest, het Klarinetconcert en Strijkkwartet nr. 2.