BAILEY, J.: SYMPHONY-STREET-SOUVENIR; ENVIRONMENTS

Bailey, J: Symphony - Street - Souvenir; Trains; Environments nr. 1-5 en 8. Joanna Bailey (tape), Mira Benjamin (v), Bridget Carey (va), Alice Purton (vc), Gwen Reed (cb), Ilze Ikse (fl), Mark Knoop (p), Vicky Wright (kl) met het Plus-minus ensemble. NMC NMCD 252 (61’36”). 2018

De Britse, thans in Berlijn wonende componiste Joanna Bailey (1973) behoort in haar werken nog tot degenen die musique concrète maken en op de band vastgelegde geluiden van alledag mengen met instrumentale klanken. Soms komen die omgevingsgeluiden maar nauwelijks boven de gehoordrempel uit, dikwijls melden ze zich ook luid, bijvoorbeeld als het om treinen gaat. Op deze manier maakt ze de luisteraar bewust van wat zich om hem of haar heen zou kunnen afspelen. De meeste fantasie toont ze in de reeks Environments/ Het moet een hele opgave, haast een kunst apart zijn voor de instrumentalisten om goed met de click track mee te spelen.
Met Symphony - Street - Souvenir brengt ze een eerbetoon aan de Italiaanse componist Aldo Clementi (1925 - 2011) en gebruikt daar citaten uit zijn canons voor. Maar in Symphony haalt ze ook een thema uit Symfonie nr. 1 van Brahms een favoriet van Clement, aan. In Street klinkt behalve een carillon uit Kopenhagen ook het geluid van zwaar wegverkeer en in Souvenir een muziek box. Dat is de ene geluidslaag. Daar overheen ligt een tweede subtiele muzieklaag van een gemend kamerensemble dat grossiert in glissandi.
Op klanken van op Bach lijkende muziek die op een cello wordt gespeeld klinken in Trains treingeluiden en in Artificial Environments nr. 1-5 uit 2011 voert de stem van de componiste als reisleidster door science fiction omgevingen uit Umbrië, Kopenhagen, Malmö, Londen en Brussel, terwijl nr. 8 een solopiano wordt aangevuld met de klanken van een wachtende rij mensen die de Parijse Notre Dame willen bezoeken. Een aardig moment is wanneer even kinderstemmen te horen zijn. Steeds worden de omgevingsgeluiden bewerkt en voorzien van tere timbres van viool, cello, fluit en klarinet. Meest kalme muziek die de verbeelding stimuleert en verbazing wekt.