Borisova-Ollas: Angelus; The kingdom of silence; Before the mountain was born; Creation of the hymn; Open ground. Resp. Stockholm filharmonisch orkest o.l.v. Andrzej Borejko, Martyn Brabbins en Sakari Oramo. BIS SACD 2288 (82’08”). 2016/9
De in 1969 in het verre Vladivostok geboren Victoria Borisova-Ollas studeerde in Moskou bij Nikolai Korndorf, trouwde ze met een Zweedse man (Ollas) en leeft ze sinds 1993 in Zweden waar niet alleen haar eigen stem, maar ook haar talenten op het gebied van muzikale expressie en orkestratie tot volledige bloei kwamen.
Ze kreeg grotere bekendheid toen ze met haar orkestwerk Wings of the wind in 1998 een prijs won tijdens het Masterprize concours van de Europese Radio Unie (EBU) en dit werk werd geprezen om zijn sprankelende klankpoëzie. In Nederland voerde Martin Fröst het aan hem opgedragen Klarinetconcert Golden dances of the pharaos uit en zeven jaar daarna werd dat nog eens herhaald. Een opname daarvan schijnt nog niet te bestaan.
Angelus heeft niet direct te maken met het in de oude R.K, wereld driemaal daagse gebed ‘Engel des Heren’ maar werd geschreven voor het 850-jarige bestaan van de stad München en is geïnspireerd door de talloze klokkentorens daar, Het stuk begint hymnisch, later klinken buiklokken en een orgelsolo om een kerkdienst te suggereren en tot slot verlaat iedereen stilletjes de kerk.
In The kingdom of silence speelt in tegenstelling tot de titel et niet zachtzinnige slagwerk een grote rol. Volgens de componiste slaat de titel op een leven in het hiernamaals.
Van voor het aanvankelijk voor strijkkwartet bedoelde Creation of the hymn klinkt hier een warmbloediger versie voor strijkorkest. Open grond is ontleend aan het uitgebreide werk voor muziektheater The ground beneath the feet op tekst van Salmon Rushdie en een libretto van Edward Kemp was een groot succes tijdens het Manchester Festival in 2007.
Alle vertolkingen hebben een bevredigend en sfeervol karakter; ze kunnen de luisteraar een boeiende nieuwe ervaring leveren.