Bruckner: Mis nr. 2 in e WAB 27; Te Deum in C WAB. 45. Hanna-Elisabeth Müller, (s) Ann Hallenberg (ms), Maximilian Schmidt (t), Tareq Nazmi (bs), met het Collegium vocale Gent en het Orchestre des Champs Élysées o.l.v. Philippe vsan Herreweghe. Phi LPH 034 (51’32”). 2020
Bruckner componeerde zijn Mis nr. 2 in 1866 voor achtstemmig dubbelkoor en vijftien blaasinstrumenten (paren hobo’s, klarinetten, fagotten, trompetten, drie trombones envier hoorns) en onderwierp die later nog aan herzieningen in 1876 en 1882. Daar doemt meteen een probleem op. Want net als in de Symfonieën nr. 4, 5 en 7 die Herreweghe eerder opnam, mankeert het dit orkest aan de ware, verzadigde Brucknerklank en komt dat bij de Fransgetinte blazers nog duidelijker naar voren. Ook zijn eerdere opname van dit werk met La chapelle royale en Musique oblique kon niet op veel succes bogen.
Een korte vergelijking met de opnamen van bijvoorbeeld Hans-Christoph Rademann of Gijs Leenaars (Pentatone PTC 5186-774) zal dat snel duidelijk maken. Ook van het Te Deum zijn de opnamen van Eugen Jochum (Praga PRD 350.114) en Daniel Barenboim (EMI 212.953-2) nog steeds verkieslijk.