CD Recensies

BEETHOVEN: SEARCHING FOR LUDWIG

Beethoven: Searching for Ludwig. Ferré: Muß es sein? Es muß sein!; Beethoven. Strijkkwartet nr. 16 in F op. 135 (bew.); Sollima: Note sconte (2x); Beethoven: Strijkkwartet nr. 14 in cis op. 131 (bew.). Kremerata Baltica o.l.v. Gidon Kremer (v0) en Mario Brunello (vc). Alpha ALPHA 660 (78’39”). 2020
 
Violist Gidon Kremer die het Ensemble Kremerata Baltica oprichtte en cellist Mario Brunelli die vaak met Kremer samenwerkt verrijken het Beethovenjaar 2020 met een bijzondere opname om deze componist te eren. Dat doen ze door bewerkingen voor strijkorkest van twee van Beethovens laatste Strijkkwartetten uit te voeren en deze te omringen door een stuk van de Franse chansonnier en Beethovenbewonderaar Léo Ferré met Muß es sein? Es muß sein!, een hymne uit 1976 voor de vrije muziek in een bewerking van Valter Sivilotti voor solocello, strijkers en slagwerk met Ferré’s eigen stem en  Note sconte van Sollima. 
Muß es sein? Es muß sein! refereert direct aan het hoofdmotief uit Beethovens laatste Strijkkwartet nr. 16 en Giovanni Solima’s Note sconte (‘verborgen noten’ in Venetiaans dialect). Zijn leraar, Franco Rossi van het beroemde Quartetto Italiano dwong hem altijd om daarnaar op zoek te gaan. In dit geval in thematische fragmenten uit Beethovens schetsboeken.
Dat tweetal werken slaat een brug tussen Beethoven en het heden. Beethovens Strijkkwartetten nr. 14 en 16 die op grotere schaal verfijnd en vrij slank worden uitgevoerd; op. 131 wordt zelfs begonnen meteen solokwartet; op. 135 van Solima klinkt zelfs nog mooier, transparanter.
Waarschijnlijk niet toevallig maakte Leonard Bernstein in 1989 met de strijkers van het Weens filharmonisch kwartet ook een opname van dit tweetal Strijkkwartetten (DG 435.779-2), interessant vergelijkingsmateriaal.