Beethoven: Beethoven transformed 1. Septet in Es op. 20 (bew. Czerny); Sextet in Es op. 71 (bew. anon). Boxwood & Brass. Resonus RES 10249 (61’40”). 2018
Beethoven: Transformed 2. Ouverture en toneelmuziek Egmont op. 84 (ged., bew. Starke en Percival); Pianosonate nr. 8 in c op. 13 Pathétique (bew. Wenen 1810); Symfonie nr. 7 in A op. 92 (bew. Wenen 1816). Boxwood & Brass. Resonus RES 10270 (66’06”). 2019
Om ook nog het aspect dat begin negentiende eeuw heel wat vereenvoudigde bewerkingen van Beethovens composities tot populaire Harmoniemusik in omloop waren te belichten in Beethovenjaar 2020 maakte het uit Emily Worthington (kl), Fiona Mitchell (kl), Robert Percival (fag), Takako Kunigu (fag), Anneke Scott (hrn) en Kate Goldsmith (hrn) bestaande Engelse ensemble Boxwood and Brass een tweetal opnamen van zulke zes tot negenstemmige bewerkingen die bij keizer Jozef II erg populair waren. De meeste zijn van niet meer te achterhalen anonimi, alleen Czerny is als bewerker bekend. Hij ging terug tot de eerste schetsen van Beethovens Septet en vond daarin interessante details die in het latere werk niet voorkomen. Uitgegeven werden ze door Beethovens vriend Sigmund Anton Steiner.
De veranderingen van het Septet en Sextet blijven aan de beperkte kant, maar die op cd 2 van Egmont (waaruit behalve de Ouverture ook ‘Die Trommel gerühret’, ‘Entr’act’, ‘Clärchens Tod’ en de ’Siegessymphonie’ aan de beurt komen, de Pianosonate en de Symfonie nr. 7 zijn veel drastischer.
Interessant deze bekende werken eens in een andere gedaante te horen.
De leden van Boxwood & Brass gebruiken klarinetten en fagotten naar voorbeelden van Grenser uit Dresden ca. 1810 en hoorns naar Raoux en Courtois uit ca. 1820 om voor authentieke klank te zorgen. Verder spelen ze niet alleen virtuoos en stijlvol, maar ze gunnen zich ook wat eigen dichterlijke vrijheden die een aangename indruk maken. Tweemaal een kleurig geheel, dat beslist de aandacht vraagt.