Bach, J.S.: Concert voor hobo, viool en orkest in d BWV. 1060R, ‘Sinfonia; uit Cantate nr. 156 ‘Ich steh mit einem Fuß im Grabe’ BWV. 156, Vioolconcert nr. 2 in E BWV. 1042; Solovioolsonate nr. 2 in a BWV. 1003, ‘Erbarme dich’ uit Matthäus Passion BWV. 244 (bew.); C.P.E, Bach: Sonate voo fluit, viool en b.c. in b Wq. 143, H. 567. Lisa Batiashvili (v), François Leleux (h), Emmanuel Pahud (fl), Sebastian Klinger (vc), Peter Kofler (kl) met het Kamerorkest van de Beierse omroep o.l.v. Radoslaw Szulc. DG 479.2479 (69’11”). 2014
Voor haar eerste opname met barokmuziek kwam Lisa Batiashvili vrij logisch bij Bach terecht. Maar in plaats van zich daar makkelijk van af te maken door de beide Vioolconcerten en het Dubbelconcert te kiezen en daarvoor een partner te kiezen, sloeg ze een avontuurlijker weg in door ook uit andere genres te kiezen. Zo hoorde ik voor het eerst de bewerking van ‘Erbarme dich’ voor viool, oboe d’amore en orkest. Ook de vioolsolo uit de Cantate nr. 156 is niet alledaags.
Verder koos ze het Viool/Hoboconcert om samen met haar man François Leleux te kunnen spelen, net als in ‘Erbarme dich’, waarin hij de continuoplaats inneemt. Als eerbetoon aan de net driehonderdste verjaardag van C.P.E. Bach is er diens Triosonate waaraan Emmanuel Pahud een prachtige bijdrage levert.
Erg samenhangend is het programma niet, maar ook dat kan wat verrassends en aantrekkelijks hebben. Het dient er in elk geval toe om de verfijnde en gevoelige muzikaliteit van Batiashvili aan te tonen. In concertante werken treffen haar vriendelijke, lichte aanpak en haar heldere articulatie eb spaarzame vibrato.
Hier wordt op heel verleidelijke en spirituele wijze erg fraai muziek gemaakt.