CD Recensies

BEETHOVEN: TRIPELCONCERT; PIANOTRIO IN D

Beethoven: Tripelconcert in C op. 56; Pianotrio naar Symfonie nr. 2 in D op. 36. Alexander Melnikov (p), Isabelle Faust (v) en Jean-Guihen Queras (vc) met het Freiburgs barokorkest o.l.v. Pablo Heras-Casado. Harmonia Mundi HMM 90.2419 (66’17”) 2020  
 
Hoewel ze alle drie een bloeiende solocarrière beleven, vormen violiste Isabelle Faust, pianist Alexander Melnikov en cellist Jean-Guihen Queras als een tijd een pianotrio, dat zich alleen niet onder een aparte naam manifesteert. Feitelijk vormen ze een eenheid die zeldzaam is in dergelijke ensembles. De samenwerking die Faust en Queras vormen, lijkt als door één geest gestuurd en bepaald door de techniek van de historische muziekpraktijk met spaarzaam vibrato en lichte streken met de strijkstok die de klank van hun instrumenten wat donkerder maakt. 
Het drietal heeft solistisch en in duoverband al eerder voortreffelijke opnamen gemaakt en zet dat hier voort. 
Alexander Melnikov speelt in het het Tripelconcert op een Lagrassa uit ca. 1815 en in het Pianotrio op een Christoph Kern naar Anton Walter uit 1795. Hij speelt vrij nadrukkelijk, trekt soms het initiatief naar zich toe maar speelt ook fantastisch kleurig zover zijn instrumenten dat toestaan.
Opnamen zijn er genoeg van het Tripelconcert, maar in slechts weinige is rekening gehouden met de oude uitvoeringspraktijk. In die behoefte is nu meteen meesterlijk voorzien. Leg hier de beroemde oude opname van Oistrakh, Rostropovitch, Richter en Karajan (Warner 7243.566954-2) naar eens naast om het verschil te ervaren.
Bij vergelijking met de recente opname van het Van Baerle trio van het Trio (Challenge CC 72801) blijkt goed wat het verschil is.