CD Recensies

BACH, J.S.: COPYRIGHT J.S. BACH, ANNEGRET SIEDEL, UTE GREMMEI-GEUCHEN

Bach, J.S.: Copyright J.S. Bach. Concert naar Vivaldi in d BWV. 596; Triosonate nr. 4 in e BWV. 528; ‘Ertöt uns durch deine Güte’ uit Cantate nr. 22 ‘Jesus nahm zu ich die Zwölfe’ BWV. 22/5; ‘Kommst  du nun, Jesu, vom Himmel herunter’ BWV. 650 uit Schüblerkoralen; ‘Preludium’ in d uit Solovioolsonate nr. 1 in g BWV. 1001; ‘Fuga’ in d BWV. 539/2; ‘Toccata en fuga’ in a uit Toccata en fuga BWV. 565; ‘Nun komm’ der Heiden Heiland uit Leipziger Choräle BWV 659/660; ‘Jesu meine Freude’ uit Motet BWV. 227; Concert in d naar Marcello BWV. 974. Annegret Siedel (v) en Ute Gremmel-Geuchen (org). Aeolus AE 11281 (67’23”). 2020
 
Bach componeerde muziek voor allerlei instrumentale combinaties, maar daar behoren geen oorspronkelijke werken voor viool en orgel toe. Wat hij wel deed, was gedeelten van zijn eigen muziek in meest nieuwe bezetting hergebruiken in nieuwe composities. Daar zijn voorbeelden van uit de Sonates en Partita’s voor soloviool, de Vioolconcerten en het Dubbelconcert en de beroemde Toccata en fuga in d die teruggaat tot een origineel voor viool. Dat gebeurde vooral in zijn latere Leipzigse jaren toen hij deze ‘parodietechniek’ toepaste.
Wat Annegret Siedel en Ute Gremmel=Geuchen dus te doen stond bij het voorbereiden van dit programma, was te zorgen voor eigen bewerkingen van composities voor orgel, soloviool en koor. Dat is zo te horen voortreffelijk gelukt. De bewerker bewerkt, zou men kunnen zeggen.
De barokvioliste Annegret Siedel en de organiste Ute-Gremmel-Geuchen, die eerder al de complete orgelwerken van Bach opnam (Aeolus AE 10761, 19 cd’s). Ze is organiste in Kempen waar ze op een door Verschueren   Orgelbouw uit Ittervoort gerestaureerd Ludwig König instrument uit 1752 speelt. 
Het is aardig om bekende werken of fragmenten daaruit eens in een nieuw daglicht te beschouwen en aan die behoefte is knap en heel muzikaal voldaan.