Bach, J.S.: Goldbergvariaties BWV. 988 (bew. Rheinberger). Aulos kwartet. MDG MDG 903.1950-6 (79’17”). 2015
Bach, J.S.: Goldbergvariaties BWV. 988 (bew. Rabien). Fagot Consort Frankfurt. MDG MDG 903.1914-6 (78’37”). 2015
Bach, J.S.: Goldbergvariaties BWV. 988 (bew. Vigh). Berlage saxofoonkwartet. MDG MDG 903.2210-6 (78’16”). 2020
De eerste uitgaven van Bachs Goldbergvariaties voor klavecimbel (of clavichord) bevatten al arrangementen voor andere melodieinstrumenten of ensembles, maar ook anderen zoals Josef Rheinberger zorgden daarvoor en het Zwitserse Aulos kwartet (hobo, viool, oboe profunda en cello). Het Fagotconsort Frankfurt nam een versie van Roland Rabien voor 8 fagotten en een contrafagot op en Lars Niederstrasser (s), Peter Vigh (a), Juani Palop (t) en Eva van Grinsven (b) van het in 2008 opgerichte Berlage saxofoonkwartet baseren zich op de bewerking van Peter Vigh. Het bijzondere daarvan is dat hiervoor per deel tien verschillende instrumenten worden gebruikt wat de kleurverschillen een stuk groter maakt. De Berlage lieden hebben zich eerst bij Walter van Hauwe gemeld om een goed idee te krijgen van de historische uitvoeringspraktijk. Dat resulteert in een duidelijke articulatie, een heel mooie frasering en een elegante vorm van versieringen. Het resultaat is heel bijzonder en het is mooi dat MDG er een sport van lijkt te maken om telkens weer een nieuw arrangement vast te leggen. Het is aardig om ze alle te verzamelen, er de gamba consort uitgave van Fretwork (Harmonia Mundi HMU 90.7560) aan toe te voegen. Om de klavecimbelversie niet uit het oor te verliezen, bieden zich onder meer Andreas Staier (Harmonia Mundi HMC 90.2058), Frédérick Haas (La dolce volta LDV 01), Diego Ares (Harmonia Mundi HMM 90.2283/4) en Pierre Hantaï (Mirare MIR 9945) aan.