CD Recensies

BYRD: PSALMEN, SONNETTEN EN LIEDEREN VAN WEEMOED EN MEDEDOGEN

Byrd 1588. Psalmen, sonetten en liederen van weemoed en mededogen. ‘O God give ear’, ‘Mine eyes with fervency of sprite’, ‘My soul oppressed with care and grief’, ‘O Lord how long wilt thou forger’, ’O Lord who n thy sacred tent’, ‘O you that hear this voice’, ‘Ambitious love’, ‘Although the heathen poets’, ‘My mind to me a kingdom is’, ‘Farewell false love’, ‘If women could be fair’, ‘Who likes to love’, ‘La Verginella’, ‘Lullaby, my sweet little baby’, ‘All as a sea’, ‘Prostrate, O Lord, I lie’, ‘Come to me grief forever’, ‘Even from the depth’, ’Blessed is he that fears the Lord’, ‘How shall a young man prone to ill’, ‘Help Lord for wasted are those men’, ‘Lord in my wrath reprove me not’, ‘ Though Amayllis dance in green’, ’Constant Penelope’, ‘I joy not in no earthly bliss’, ‘As I beheld I saw a herdman wild’, ‘Where gancy fond’, ‘What pleasure have great princes’, ‘In fields abroad’, ‘The match that’s made’, ’Why do I use my paper, ink and pen?’, ‘Care for my soul’, ’Susanna fair’, ’If that’s a sinner’s sigh’, ‘O that most rare breast’. Grace Davidson (s), Martha McLorinan (ms), Nichols Todd (t), Almire en Fretwork o.l.v. David Skinner, Inventa INV 1006 (2 cd’s, 2u. 37’14”). 2020
 
Nadat in 1575 zijn Cantiones quae ab argumento sacrae vvantur waren gepubliceerd, wachtte William Byrd (1539 - 1623) tot 1588 voordat hij de drukpersen opnieuw aan het werk zette om in zijn Psalmen, sonetten en liederen van weemoed en mededogen te vermenigvuldigen. Hij genoot daarvoor de ondersteuning van de Lord chancellor Christopher Hatton die als mecenas fungeerde. De werken ontstonden op het hoogtepunt van Byrds creativiteit en bieden een schatkamer aan muzikale hoogtepunten. 
Het beroemdst zijn de beide begrafenis elegieën voor Philip Sidney ‘Come to  me grief forever’ en ‘O that most rare breast’, prachtig gezonden door mezzo Martha McLorinian. Ook bijzonder is ‘Why do I use my paper, ink and pen?’ dat vermoedelijk in 1580 werd geschreven voor het martelaarschap van de jezuïet Edmond Campion.
Veel van deze composities werden geschreven voor 1 stem met begeleiding van vier instrumenten., bij voorkeur gamba’s (de luit gebruikte Byrd nooit).
Verder bespeelt Byrd vele emotionele gevoelens in dit gevarieerde programma met 'voyces or instruments' zoals hij het zelf omschreef.
Van de 35 liederen worden er veertien door Alamire gezongen, zeventien door een van de solisten met begeleiding door Fretwork en vier gespeeld door Fretwork alleen. Acht liederen verschijnen voor het eerst op cd. Dat zijn: ‘Although the heathen poets’, ‘As I beheld I saw a herdman wild’, ‘Even from the depth’, ‘Help Lord for wasted are those men’, ‘If that a sinner’s sighs’, ‘Mine eyes with fervency of sprite’, ‘O Lord who in thy sacred tent’ en ‘Where fancy fond’.
De vertolkingen zijn een triomf als een van de belangrijkste en mooiste bijdragen aan het Byrd repertoire omdat ze zo bewonderenswaardig mooi door de drie solisten worden gezongen.