Bach, J.S.: Wohltemperiertes Klavier II, ‘Preludes en fuga’s’ nr. 1 in C BWV. 870, 12 in f BWV. 881, 17 in As BWV. 886, 8 in des BWV. 877, 11 in F BWV. 880, 22 in bes BWV. 891, 7 in Es BWV, 875, 16 in g BWV. 885, 9 in E BWV. 878, 18 in g BWV. 887, 23 in B BWV. 892 en 24 in b BWV. 893. Piotr Anderszewski (piano). Warner 2851.18754 (78’06”). 2020
Met zijn opname van de Partita’s nr. 1, 3 en 6 (Warner 7243.545.526-2) 2001 en de Engelse suites (Warner 2564.219391) uit 2014 heeft Piotr Anderszewski zijn sporen als Bachvertolker al ruim verdiend.
Tijdens zijn recitals speelt hij vaak gedeelten uit Bachs WTC en dat doet hij ook hier, zich beperkend tot twaalf Preludes en fuga’s uit band II die hij niet in chronologische volgorde uitvoert, omdat die volgens hem ‘niet de volgorde is waarin de een na de ander met een emotionele, muzikale onvermijdelijkheid’ klinkt. Het is een subjectief gekozen volgorde, die soms is gebaseerd op verwante toonsoorten, soms op contrasten die de werken onderling verbinden. De bedoeling om ze zo uit te voeren is om een gevoel van dramatische ontwikkeling te geven, alsof twaalf figuren met elkaar converseren en zich aan elkaar spiegelen’.
Laat puristen hun hoofd hierover maar schudden. Want wat iedereen moet overtuigen, zijn de heldere, intelligente, ideaal gefraseerde en geaccentueerde vertolkingen met hun fijn afgestemde dynamiekbereik. Alles getuigt van een innerlijke logica en Anderszewski blijkt opnieuw een meester op het gebied van nuanceren en het toveren met klankkleuren zonder zichzelf ook maar een moment op de voorgrond te plaatsen.