Benda, J.: Muziek uit achttiende eeuws Praag. Klavecimbelsonates nr. 11 in F en 14 in F; ‘Mit Lauretten, seiner Freude, Klavecimbelsonatines in Bes, nr. 21 in F, in D, in g, nr. 12 in c, in C, ’Du, kleine Blondine’, ‘Mir Armen, den des Fiebers Kraft’, ‘Hüpft, ihr wollenreichen Herden’, Vioolsonate in G, ‘Min Geliebter hat versprochen’, ‘Ein Mädchen, daß auf Ehre hielt’, ‘Ich liebte nur Ismenen’, ‘Heraklit, gleich stumpfen Greisen’. Edita Keglerová (kl), Ivana Bilej Brouková (s), Helena Zemanová (v), Hana Fleková (vc), Marek Strynci (vc). Supraphon SU 4184-2 (75’48”). 2014
Jiří Antonín Benda, ook bekend onder zijn verDuitste naam Georg Anton Benda (1722 - 1795) is de naam van een der beroemdste Tsjechische families uit de achttiende eeuw en hij was de broer van de nog beroemder František (Franz) Benda.
Zijn faam als violist bracht hem als 19-jarige als tweede violist naar de hofkapel van Frederik de Grote in Potsdam, maar ontleent zijn bekendheid vooral aan de ontwikkeling van het melodrama, een medium dat grote invloed had op Mozart.
Maar bij de drie Klavecimbelsonates, de vijf Klavecimbelsonatines, de Vioolsonate en de acht liederen uit de bundel ’Sammlung vermischter Clavier- und Gesangstücke für geübte und ungeübte Spieler’ uit de jaren 1780 tot 1787 die hier zijn bijeengebracht gaat het om instrumentale werken, gebundeld onder de titel ‘Benda: Music from eighteenth-century Prague’.
De Klavecimbelsonates en -sonatines zijn kostelijk en bekoorlijk met hun terugblik op de barok en hun vooruitkijken naar het classicisme van Haydn, de Vioolsonate heeft een virtuoos karakter, maar het zijn vooral de charmante liederen die indruk maken.
Klaveciniste Edita Keglerová laat horen hoe goed vertrouwd ze is met deze sonates en violiste Helena Zemanová heeft haar specialiteit gemaakt van dit soort muziek op oude instrumenten. Ivana Bilej Brouková beschikt over een mooie jonge stem die nog niet is aangetast door het operabedrijf en beide cellisten vervullen hun bijrol naar behoren. Alle waardering ook voor de toelichtingen.