Bach, J.S.: ‘Ricercar a 3’ en ‘Ricercar a 6’ uit Das musikalische Opfer BWV. 1079, Sinfonia nr. 9 in f BWV. 795, Koraalvoorspelen ‘An Wasserfluten Babylon’ BWV 653b, ‘Aus tier Not schrei’ ich zu Dir’ BWV. 686, ‘Vater unser im Himmelreich’ BWV. 737, ‘Kyrie.Gott heiliger Geist’ BWV. 671, ‘Prelude en fuga’ in A BWV. 864, ‘Fuga’s’ in C BWV. 547, in As BWV. 886, ‘Prelude en fuga’ in bes BWV. 867, ‘Fuga’ in fis BWV. 859, ‘Prelude en fuga’ in b BWV. 869, ‘Fuga’ in E BWV. 854, ‘Prelude en fuga’ in bes BWV. 891 uit Wohltemperiertes Clavier; ‘Fuga’ in Es BWV. 552 ’Sint Anne’ (bew.). Phantasm. Linn CKD 618 (66’55). 2019
Bach, J.S.: ‘Prelude en fuga in g BWV. 885, ‘Fuga’ in C BWV. 870, ‘Fuga’ in c BWV. 871, ‘Prelude en fuga’ in c BWV. 873, ‘Prelude en fuga’ in f BWV. 857, ‘Fuga’ in Fis BWV. 882, ‘Fuga’ in F BWV. 856, ‘Fuga’ in Bes BWV. 890, ‘Fuga’ in Es BWV. 876, ‘Fuga’ in As BWV. 862, ’Fuga’ in cis BWV 849, ‘Fuga’ in fis BWV. 883, ‘Fuga’ in B BWV. 868, ‘Prelude en fuga’ in E BWV. 878, Prelude en fuga in A BWV. 888, ‘Fuga’ in es BWV. 853, ‘Fuga’ in d BWV. 875; ‘Prelude en fuga’ in D BWV. 874 uit Wohltemperiertes Klavier. Phantsm. Linn CKD 657 (70’06”). 2030
Het Engelse ensemble Phantasm, een gamba consort dat best uit Laurence Dreyfus (sopraangamba), Emilia Benjamin en Jonathan Manson (tenorgamba), Heidi Gröger (violone en basgamba), Markku Luolajan-Mikkola (basgamba) en Liam Byrn (basgamba) ondernam een geslaagde poging “to uncover the riches concealed behind the more neutral resources of the harpsichord and organ so as to liberate characters lurking in the shadows of Bach’s polyphonic edifices.”
Dat zorgt voor een warm-milde inkleuring van de voor sommigen wat stekelige klavecimbelklank in de meeste werken. Sommige werken uit het WTC moesten niet alleen speciaal worden bewerkt, maar ook in toonsoort worden aangepast. Dat gebeurt met veel expertise.
Hiermee begeeft Phantasm zich op het terrein van Fretwork, dat bewerkingen van Bachs Kunst der Fuge (Harmonia Mundi HMU 90.7296) en de Goldbergvariaties (Harmonia Mundi HMU 90.7560) opnam. Phantasm lijkt iets expressiever, maar beslist niet onidiomatisch te spelen en voor een grotere dieptewerking en nuancering te zorgen. Het spel blijft steeds intiem met een zeer verzadigde klank.