Bach, C.P.E.: Klavecimbeltranscripties. Menuetten nr. 35 in D Wq. 116/35, H. 309, 29 in G Wq. 116/29, H. 303, 31 in G Wq. 116/31, H. 305, 40 in D Wq. 116/40, H. 314, 47 in C Wq. 116/47, H. 321, in a Wq. 116/39, 39 in D Wq. 116/33 H. 307; Polonaises in A Wq. 116/34, in Bes Wq. 116/43, H. 317, in A Wq. 116/42, in F Wq. 116/41, in D Wq. 116/49; Allegretto grazioso in C Wq. 116/57, H. 331, Mars in D Wq. 116/46; Sinfonia’s in D Wq. 176, H. 641 (bew) en in e Wq. 122/3 (bew), Allegro in C Wq. 116/51, H. 325; Concert voor toetsinstrument in F H. 242; Allegro’s in Bes Wq. 116/38, H. 312, In A Wq. 116/36; Langsam und traurig in a Wq. 116/50, H. 324. Miklós Spányi (kl). BIS CD 2387 (81’51”). 2019
Als vijfde kind en tweede overlevende zoon van Johann Sebastian Bach en Maria Barbara Bach was Carl Phiiipp Emanuel (1714 - 1788) (de ‘Hamburgse en ‘Berlijnse’ Bach) een heel systematisch werkende componist als het erop aankwam zijn werken voor clavichord, klavecimbel en tangentenpiano te rubriceren. Hij vatte die samen in twee catalogi.
Maar op verschillende momenten vernietigde hij blijkbaar ook manuscripten, doch sommige slipten door het net en zo kwamen enkele van zijn werken terecht in het tweede Klavierbüchlein van Anna Magdalena.
De in 1962 in Boedapest geboren organist en klavecinist Miklós Spányi heeft zich tot taak gesteld om de volledige werken van C.P.E. op te nemen en dit is inmiddels aflevering veertig. Daarop staat een kleurig stel dansen, een paar abstracte miniatuurcomposities en bewerkingen van Sinfonia’s.
De dwarsdoorsnede door de solowerken van deze Bachzoon geven eens te meer een goede indruk van zijn zijn waardevolle bijdragen aan dit genresegment en Miklós Spányi zorgt voor vitale vertolkingen die aan hoge eisen voldoen, ook omdat hij eraan denkt dat Empfindsamkeit een ingrediënt van deze muziek is.