CD Recensies

BACH, J.S.: PARTITA VOOR SOLOVIOOL NR. 2 (BEW), DIAMANDA LA BERGE DRAMM

Bach, J.S.: Partita voor soloviool nr. 2 in d BWV. 1004; Cage: Cheap imitation; Cage/Dramm: The wonderful widow of eighteen springs (bew). Diamanda la Berge Dramm (v), Michelle O’Rourke (zang) en Katinka Fogh Vindelev (s). Genuin GEN 21739 (65’10”). 2021 
 
De combinatie van Bach en Glass is niet nieuw, want organist Mark Steinbach speelde orgelwerken van Bach en Glass op de onlangs verschenen cd Orange Mountain OMM 0150. Maar wat de in 1991 in Amsterdam geboren violiste Diamanda la Berge Dramm hier op haar cd debuut met de titel Inside out laat horen, is van een andere orde.
Haar toon is heel mooi en de muziek ademt natuurlijk als ze aan de Partita van Bach begint. De textuur is vrij licht en heeft niets monumentaals of theatraals. Maar toch blijft het een nogal dramatisch werk vol viooltechnische wonderen in een puur en transparant kader. En dan komt de verrassing: de bekende, hier 14’46” durende ‘Chaconne’ klinkt in een bewerking voor viool en twee vrouwenstemmen. Een opvallende, verrijkende aangelegenheid want de grenzen tussen instrument en stemmen worden op bijzondere manier geslecht. De violiste baseerde zich hiervoor op de Duitse musicologe en violiste Helga Thoene die in haar studie ‘Ciaccona, Tanz oder Tombeau?’ beweert dat Bach in zijn muziek wel eens grafschriften voor zijn overleden vrouw Maria Barbara verborg. Daar moet door Diamanda la Berge Dramm grondig over nagedacht en op gestudeerd zijn. Het resultaat is fascinerend.
Bij Cheap imitation van John Cage gaat het ook om de bewerking uit 1977 van een pianostuk dat hij in 1969 schreef als een ‘indetermidate piece’ gebaseerd op Socrate van Satie. Bij The wonderful widow of eighteen springs gaat het om de bewerking van een bewerking van een lied en vleugel (met de klep dicht) uit 1942 dat als klassieker bekend werd. De tekst is een herziene versie van een passage uit ‘Finnegans Wake’ van James Joyce.
Hoe bijzonder, apart en fraai wil je een cd debuut hebben? Graag dus een vervolg. De manier waarop hier een brug wordt geslagen tussen Bach en Cage, maar ook tussen viool en stem is zo bijzonder omdat we figuurlijk gesproken onderweg een mooi beeld krijgen van het dal daaronder.