Blavet: Fluitsonates melées de pièces op. 2 nr. 1, 2 ‘La Vibrai’, 3 ‘La Dherouville’, 4 ‘La lumague’, 5 ‘La Chauvet’ en 6. Claire Guimond (barokfl), Jonathan Mansen (vdg) en John Toll (kl). Atma ACD 22204 (76’ 52”). 1999
De Franse componist/fluitist Michel Blavet (1700 - 1768) behoorde tot de belangrijkste instrumentalisten uit zijn tijd, de eerste helft van de achttiende eeuw en schreef uitsluitend muziek voor zijn eigen instrument. Een van de kenmerken van de Franse cultuur in die tijd, was een hoge mate aan emotionele terughoudendheid. Een openlijk vertoon van sterke gevoelens was ongewenst. Dit stond in sterk contrast met de Italiaanse muziek uit diezelfde periode. Maar er waren ook Franse componisten die een positievr houding aannamen en opzichte van de Italiaanse stijl. Tot hen behoorden niet alleen Marc-Antoine Charpentier, Sébastien Brossard en François Couperin, maar ook Blavet.
Blavets tweede reeks Sonates mêlées de pièces pour la flûte traversière avec la basse uit 1732 biedt zes Sonates voor fluit en b.c. in telkens vier afwisselende langzame en snelle delen volgens Italiaans model. Maar om toch voor een Frans karakter te zorgen, laste hij korte karakterstukken, meest als muzikale portretten van gewaardeerde bedachte of gefingeerde dames in. De ene keer is dat al in de titel vermeld, de andere bij het deel in kwestie. Zo ontmoeten we gaandeweg ook nog ‘L’Henriëtte’, ‘Le Mondorge’, ‘Le Marc-Antoine’, ‘La Dedale’ en ‘La Boucot’.
Het lukt barokfluitiste Claire Guimond en haar beide partners bijzonder goed om deze werken heel levendig, vooral gracieus, maar natuurlijk ook virtuoos voor te dragen.