CD Recensies

BARRIÈRE: SONATES POUR LE PARDESUS DE VIOLE NR. 1-6

Barrière: Sonates pour le pardesus de viole nr. 1 in b, 2 in D, 3 in e, 4 in G, 5 in Bes en 6 in f; ‘La Duchesne’ en ‘La Tribulet’ uit Sonates et pièces pour le clavecin. Simone Eckert met de Hamburger Ratsmusik. Christophorus CHR 77456 (68’25”). 2020
 
In de eerste helft van de achttiende eeuw maakte in Frankrijk de viola da gamba geleidelijk plaats voor een kleiner familielid, de pardesus de viole die ongeveer dezelfde grootte heeft als de viool, maar niet onder de kin wordt bespeeld, maar op schoot zonder dat de benen hoeven te worden gespreid. Vooral in welgestelde  en adellijke kringen was het instrument geliefd. Twee koningsdochters, de prinsessen Sophie en Victoire, waren ook verknocht aan dit instrument. 
Jean-Baptiste Barrière (1707 - 1747), die ook Cellosonates schreef, bedacht in 1740 het instrument met dit zestal sonates dat nu voor het eerst op cd verschijnt en dat alle mogelijkheden van het fluwelig klinkende instrument benut. 
De Duitse gambiste Simone Eckert verwisselde haar gamba voor zo’n nieuwer instrument en speelt elegant en virtuoos dit zestal vierdelige werken op een François Gaviniès uit 1748; ze wordt zoals vereist begeleid door Ulrich Wedemeier (theorbe, barokgitaar), Anke Dennert (kl) en Sven Holger Philippsen (barokcello). Tussendoor maakt ze even plaats voor twee karakterstukken voor klavecimbel, het ‘gratioso’ La Duchesse en La Tribolet.
Ze maakt zo tevens verklaarbaar dat het instrument bijna honderd jaar populair was in de Parijse salons. Een cd première om gelukkig mee te zijn.
Dat Barrière tevens mooie Cellosonates schreef, tonen Jonas Iten, Rosario Conte (theorbe), Naoki Kitaya (hrp) en Rainer Zipperling (vc) aan op Duitse Harmonia Mundi 88697-38313-2.