BERGSON: DIVERSE WERKEN

Bergson: Concert symphonique op. 62; ‘Mazurka’s’ nr. 1 en 4 op. 1/1 en 4,  ’Polonia’; ‘Grand polonaise héroïque; Ouverture en ‘scène en aria’ voor sopraan, klarinet en orkest uit Luisa di Montfort; ‘Il ritorno’. Jonathan Plowright (piano), Jakub Drygas (klar), Aleksandra Kubas-Kruk (s) met het Poznan filharmonisch orkest o.l.v. Łukasz Borowicz. DUX DUX 1704 (60’35”). 2020

Hoewel de componist Michal Bergson (1820 - 1898) in Polen werd geboren, leefde hij het grootste deel van zijn leven in het buitenland en trok zich tenslotte terug in Engeland. Deze cd is de eerste die een nadere kennismaking met hem mogelijk maakt.
Zijn Pianoconcert met de titel Concert symphonique is een vrij kort driedelig werk dat bij toeval in een Londens antiquariaat werd teruggevonden. Flamboyante muziek met schaduwen van Schumann, Tchaikovsky (houtblazers zoals in Eugen Onegin) en vooral Scriabin. Het is meer dan een historische curiositeit en zeker de aandacht waard omdat het mooie, onverwachte wendingen heeft.
In de handen van Jonathan Plowright klinken beide Mazurka’s vooral vriendelijk en broos. Van de Grand Polonaise verwacht men meer ophef, maar ook deze  klinkt vrij mild maar wel met de nodige bravado. Al even geanimeerd klinkt ‘Polonia’.
Voor het vervolg van het programma worden we binnengeleid in Bergsons operawereld. In zijn Luisa di Montfort gaat het om de jong gestorven Franse heilige Maria Luisa di Gesù Trichet (1684 - 1716) die beroemd werd als verpleegster, maar die jong stierf nadat ze waanzinnig was geworden. De ouverture begint nog vrolijk met een trompetsolo, maar in de scène en aria wordt de stemming getemperd en mild met een klarinetsolo die haar helende kracht vertolkt. Aleksandra Kubas-Kruk vult de persoonlijke gegevens mooi en vooral virtuoos in als ging het om een Italiaans operatafereel. ‘Il ritorno’ is een zwierige, afzonderlijke scène die uitbundig wordt voorgedragen. Ook dirigent Łukasz Borowicz is er alles aan gelegen om van deze Bergson première een succes te maken. Boeiend genoeg, dit programma, om herhaald beluisterd te worden.