Bruch: Strijkkwintetten in Es op. posth. en A op. posth; Octet voor strijkers in Bes op. posth. Leden van het WDR Omroeporkest Keulen. Alpha ALPHA 743 (67’39”). 2020
Max Bruch mag dan over de tachtig zijn geweest toen hij drietal kamermuziekwerken componeerde, zijn geest was nog vaardig en jong zoals meteen blijkt uit de geest van deze werken die haast meer is verwant aan Mendelssohn dan aan de late Brahms. Ze staan wel duidelijk in de Duitse laatromantische traditie en werden pas na zijn dood gepubliceerd.
Gestimuleerd door en opgedragen aan vioolvirtuoos Willy Hess (1859 - 1939) wijdde hij zich in 1918 eerst aan beide Kwintetten en daarna in 1920 aan het Octet. De Kwintetten zijn geschreven voor dezelfde combinatie als bij Brahms: twee van elk eerste en tweede violen, altviolen en celli.
Het leidde tot weelderige, warm klinkende serieuze en bovenal lyrische composities die een prachtige zwanenzang vormen. In zekere zin grijpt hij terug op het Septet in Es dat hij in 1849 schreef (Consortium classicum, Orfeo C 167.881 A).
De leden Ye Wu en Cristian Suvaiala (v) Mischa Pfeiffer en Tomasz Neugebauer (va) en Susanne Eychmüller (vc) spelen beide Kwintetten vol overgave en in het Octet voegen Sara Etelävuori (v), Georgeta-Ioana Iordache (v) en Michael Geismann (cb) zich bij hen om tot een mooi geslaagd programma te komen.
Dezelfde koppeling is er van het Nash Ensemble (Hyperion CDA 68168), maar dat speelt deze muziek wat koeler en afstandelijker.