Beer-Walbrunn: Shakespeare sonetten nr. 1-10. ‘Welke Rosen’ op. 24/1, Stille Sicherheit’ op. 39/1, ‘Die Unbesungenen’ op. 37/1, ‘Locke und Lied’ op. 37/2, ‘Letzte Worte’ op. 37/3, ‘Der Knabe im Moor’ op. 37/4, ‘Mainacht’ op. 12/1, ‘Fliegt durch die zitternden Reben’ op. 12/6, ‘Mutter,, süßer klingt kein ton’ op. 27/1, ‘Die flucht der heiligen Familie’ op. 59/2, ‘Morgengebet’ op. 59/4, ‘Mariae Sehnsucht’ op. 59/5, ‘Shakespeare-Sonette op 34, band 1 nr. 1-6 en band 2 nr. 1-4. Angelika Huber (s) en Kilian Sprau (piano). Bayer Records BR 100390 CD (68’06”). 2016
De Duitser Anton Beer-Walbrunn (1864 - 1929) was bevriend met Reger en had een professoraat in München waar o.a. Furtwängler en Orff tot zijn studenten behoorden. Onder zijn zeventig composities nemen de liederen de belangrijkste plaats in. Daaronder bevinden zich de hier opgenomen tien Shakespeare sonetten.
Het opvallende daaraan is niet de vocale kant, want het lukte de componist minder goed om stemmingen uit te drukken en ook al doet Angelika Huber erg haar best, veel indruk maakt ze er niet mee, maar dat is dus niet haar schuld. Daarom gaat de aandacht vooral uit naar de zeer mondige en juist wel verhalende pianopartijen die de sfeer van ieder sonet bepalen. Dat de componist Anton Beer-Walbrunn na zijn dood snel werd vergeten, wordt zo begrijpelijk gemaakt.
Jammer voor Angelika Huber, goed voor Kilian Sprau. In elk geval ben ik blij even te hebben kennisgemaakt met deze componist. Of zijn orkestwerken, kamermuziek, orgelcomposities en pianowerken interessanter zijn, valt niet na te gaan, omdat er geen opnamen van bestaan.