Boulez: Anthèmes nr. 1 en 2; Dialogue de l’ombre double. Carolin Widmann (v), Jörg Widmann (kl) met het SWR Experimentalstudio. Neos 12104 (48’16”). 2020
Boulez componeerde zijn beide Anthèmes in 1991 en herzag ze in 1994. Ze werden geschreven op bestelling van het Yehudi Menuhin concours en waren opgedragen naan de directeur Alfred Schlee van muziekuitgeverij Universal ter gelegenheid van diens negentigste verjaardag.
Zijn inspiratie putte Boulez uit een jeugdherinnering aan een kerkbezoek waar enige verzen uit het Oude Testament werden gereciteerd. De nummering was in het Hebreeuws, maar de tekst in het Latijn. Met weglating van de religieuze context maakte hij daarover een werk met door elkaar geweven ’talen’ voor een soloviool die in dialoog gaat met met zichzelf met behulp van een elektronische opname daarvan. Die komt in dit geval van het SWR Experimentalstudio. Carolyn Widmann ging met succes de conceptionele uitdaging aan en levert een fascinerende vertolking.
Dan volgt op meer theatrale manier L’ombre double (dialoog van de dubbele schaduw) voor klarinet en elektronica uit 1985, ook een werk dat als verjaarscadeau voor de zestig jaar geworden Luciano Berio was bestemd. Carolin Widmanns broer Jörg zorgde voor een al even fraaie en aanlokkelijke opname daarvan.
Dat broer en zus Widmann zo goed slagen in deze stukken van Boulez komt afgezien van hun grote kunnen vooral ook doordat ze de muziek soepel, levendig en volkomen oncerebraal spelen. Geduchte concurrentie dus voor Michael Barenboim (Accentus ACC 30405).