CD Recensies

BRAHMS: FANTASIEËN, RAPSODIEËN

Brahms: Fantasieën op. 116 nr. 1-7, Rapsodieën op. 79 nr. 1 en 2; Schumann: Kreisleriana op. 16. Elena Fischer-Dieskau. Delphian DCD 34255 (74’11”). 2021
 
Wat fijn te ontdekken dat de beroemde bariton Dietrich Fischer-Dieskau een zeer begaafde kleindochter Elena heeft die hier op cd debuteert met een romantisch pianoprogramma. Ze werd geboren in Berlijn, groeide als kind van een Franse moeder waar ze even aan het conservatorium in Parijs kon beginnen, maar zette haar pianostudie voort bij Vladimir Krainev in Hannover en voltooide die bij Leon Fleisher aan het Peabody Institute en de John Hopkins universiteit.
Te zien en te horen was ze in de film Tout est pardonné van Mia Love-Hansen, waarin ze werken van Beethoven en Schumann speelde. Momenteel woont ze in Edinburgh.
Haar programma is zorgvuldig samengesteld en de zeven Fantasieën van Brahms, diens beide Rapsodieën plus de acht fantasiedelen uit Schumanns Kreisleriana vormen samen een mooi geheel. Fischer-Dieskau speelt het hele recital vol zelfvertrouwen en met een voorbeeldige techniek. Belangrijker nog is dat haar voordracht heel communicatief is. 
Ze zorgt dat de late Fantasieën en vroegere Rapsodieën van Brahms hun  emotionele lading in een kleine dosis krijgen, maar het mankeert niet aan een wisselende expressie. In de grotere vormen is ook aandacht besteed aan subtiele details en kalme intieme momenten.
Ze stuurt in een heldere, mooi genuanceerde koers door Schumanns Kreisleriana alsof ze een mooi verhaal vertelt met hooguit een paar moeizaam geslaagde deeltjes, zoals het sehr rasch van nr. 7. Aan de andere kant laat ze goed horen dan het laatste deel (schnell und spielend) terugkeerde in de Symfonie nr. 1.
Zelf zegt de pianiste over deze opname: 
‘I had a very clear and precise vision of what I wanted to say with these pieces in particular and how I wanted to interpret them. This vision grew, shaped and developed over time. I recorded these pieces in the middle of the lockdown period and feel as though isolation allowed me to dive particularly deeply into the preparation of this album. It felt like the right time.’