Balakirev: Pianowerken 6. ‘La fileuse’, ‘Au jardin’, ‘Tamara’ (bew. Walker); ‘Polka’ in fis, ‘Elegie op de dood van een mug’ (voltooid Walker), ‘La danse de sorcières’ (voltooid Walker), ’Tyrolienne’, ’Toccata in cis’, ‘Islamey, Oosterse fantasie’; Glinka: ‘Kamarinskaya (bew. Balakirev), ‘Ne govori: Lyubov proydyot’ (bew. Balakirev); Zapolsky: ‘Rêverie’ (bew. Balakirev), ‘De leeuwerik’ uit Een afscheid van St. Petersburg (bew. Balakirev). Nicholas Walker. Grand Piano GP 846 (78’41”). 2020
Van de Britse pianist Nicholas Walker is bekend dat hij zowel in Londen aan de Royal Academy als in Moskou aan het Conservatorium studeerde. In die Russische periode heeft hij de Pianowerken van Mily Balakirev (1837 - 1910) leren kennen en was daar blijkbaar zo door geboeid dat hij ze als eerste Westerse pianist integraal opnam.
Van Balakirev is bekend dat hij een briljante pianist en een goede improvisator was en dat hij als leider van het componistengroepje ‘Het machtige hoopje’ veel invloed uitoefende op collega’s in binnen- en buitenland.
Naast en tweetal Symfonieën, een stel Symfonische gedichten, composities voor piano en orkest, koorwerken en toneelmuziek bij Shakespeare’s King Lear schreef hij vooral pianomuziek.
Genoeg om zes cd’s te vullen. Dit is de laatste daarvan en waarschijnlijk het mooiste werk daarvan, de exotische Oosterse Fantasie Islamey die ook bekend werd in de orkestratie van Lyapunov. Walker maakte ook een pianobewerking van het sensuele symfonische gedicht Tamara. Islamey bewaarde hij tot het laatst van zijn recital. Verder bevat de uitgave vooral wat interessant, ongepubliceerd poëtisch kruimelwerk dat best de moeite waard blijkt te zijn. Geestig, in de sfeer van Moessorgsky’s ‘Lied van de vlo’ is de ‘Elegie op de dood van een mug’.
Daarnaast zijn wat bewerkingen opgenomen die Balakirev maakte van stukken van Mikhael Glinka. Eén van de juweeltjes in het programma is Au Jardin, een Idyll-Étude van vervoerende schoonheid.
De eerdere opnamen verschenen op Grand Piano GP 636, 713, 714, 810 en 811.