CD Recensies

BECK: ISLE DÉSERTE, L'

Beck: L’isle déserte. Ana Maria Labin (s., Constanze), Samantha Gaul (s., Laurette), Theodore Browne (t., Darval), Fabian Kelly (t., Sainville) met La Stagione Frankfurt o.l.v. Michael Schneider. CPO CPO 555.336-2 (55’39”). 2019
 
Wie bekend is met Haydns opera ‘L‘isola disabitata’ komt bij de opera in één akte   ‘L’isle déserte’ op libretto van Metastasio  naar het toneelstuk van Conte d’Ossun uit 1753 van Franz Ignaz Beck (1734 - 1782) op bekend terrein. Deze Beck, student van Johann Stamitz en behorend tot de Mannheimse school, begon zijn carrière na een spannend begin waarin hij in een duel zijn tegenstander doodde, Duitsland moest verlaten en zich via Marseille in Bordeaux vestigde. Daar werd hij van 1806 tot 1809 dirigent van een der beste theaterorkesten dat sinds 1780 speelde in een der beste Europese operahuizen.
Beck heeft voor zijn opéra comique slecht twee vrouwelijke en twee manlijke vocalisten nodig en zijn werk zit in muziekdramatisch opzicht veel beter in elkaar dan dat van Haydn, die zijn werk overlaadde met recitatieven. 
In de Robinson Crusoé-achtige handeling treffenvier personen elkaar op een verder onbewoond eiland. Constanze gelooft dat  Dorval (Gernando bij Haydn) de beide zussen vanwege een ander op het verlaten eiland heeft achtergelaten. Laurette (Silvia bij Haydn) was destijds (de storm en ontvoering van de mannen door piraten vond dertien jaar eerder plaats) nog te jong om de instelling van haar oudere zus jegens vijandelijke mannen te begrijpen.
Wanneer het schip met vrijgelaten slaven landt, treffen de juiste paren elkaar  al gauw. Laurette krijgt Dorvals vriend Sainville en Constance uiteraard haar ‘trouwe’ Dorval.
In plaats van de simpele vorm bij Haydn, zorgde Beck voor veel afwisseling met aria’s en duetten en het werk van zeven tot tien items vergroot. Natuurlijk is er een mooi happy end kwartet. Omdat de verbindende dialogen verloren gingen, is geen moeite ondernomen om deze te vervangen of te reconstrueren.
In muzikaal opzicht gaat het om een werk waarin veel aandacht is besteed aan de begeleiding die vaak concertante onderdelen (hoorns) bevat. De muziek heeft verder een ’Sturm und Drang’ karakter, wat meteen in de felle ouverture blijkt.
De Roemeense Ana Maria Labin zet een zeer dramatische Constanze neer en vormt met haar tenorale partner Theodore Brown een heroïsch duo, terwijl Samantha Gaul en Fabian Kelly zorgen voor een onbedorven, liefdesdronken stel als buffopaar.
Het resultaat is een kostelijk uurtje vrolijk operagenot.