Bach, J.S.: Goldbergvariaties BWV. 988; Manneke: Gedanken zu Bach, ’Ach wie flüchtig, ach wie richtig’ A.D. 2020. Hannes Minnaar. Challenge CC 72859 (2 cd’s, 1u. 37’59”). 2020
Eind 2013 maakte Hannes Minnaar die in 2010 finalist was tijdens het Koningin Elisabethconcours in Brussel al veel indruk met zijn opname ‘Bach inspirations’ (Cobra 0038) met gedeelten uit het Wohltemperierte Klavier en Koraalvoorspelen naast stukken/bewerkingen van Liszt, Busoni, Franck, Rachmaninov, Bauer, Vaughan Williams en Grainger, nu is hij toe aan een van de grootste werken uit Bachs oeuvre.
Dat komt op een moment dat je denkt: ‘er zijn nu echt wel genoeg opnamen van dit werk’. Maar wanneer de muziek zo fris en levendig klinkt, geef je je toch weer gewonnen. Minnaar laat het thema zachtjes en eenvoudig beginnen, maar wordt dan meteen in de eerste variatie kernachtiger en duidelijk. De beide melodielijnen zitten elkaar als kuikens achterna. De dynamische contrasten in de textuur worden duidelijk gerealiseerd, geen noot ontgaat de aandacht van de pianist. Zijn spel is kristalhelder. In een werk waarin elke passage wordt herhaald, zegt hij geen twee keer hetzelfde, Mooi voorbeeld is variatie nr. 8, maar het hoogtepunt is variatie nr. 30. Een heel welsprekend geheel dat tot de mooiere uitgaven van het betreffende werk behoort.
Het is wel een grote drukte geworden onder favorieten als Perahia (Sony SK 89243), Tharaud (Erato 2564.6051), Schiff (ECM 1825) en Angelich (Virgin 50999.070664-2).
De compositie van Daan Manneke is in 6 delen en reflecteert over Cantate nr. 26 van Bach. Tot slot herhaalt Minnaar nog een keer de ‘aria’ uit de Goldbergs.