BUFFARDIN: SONATES VOOR FLUIT EN B.C.; FLUITCONCERT

Buffardin: Sonates voor fluit en b.c. nr. 1 in g, 2 in D, 3 in G, 4 in e (bew), 5 in A (bew). 6 in b,; Concert voor fluit en orkest in e. Olivier Riehl met Le petit Trianon. Ricercar RIC 428 (75’48”). 2020

Van de Franse componist en fluitist Pierre-Gabriel Buffardin (1693 - 1768) is bekend dat hij aan het hof in Dresden werkzaam was, dat hij een leraar van Quantz was en dat hij Bach - met wie hij schijnbaar bevriend was - inspireerde tot mooie Fluitsonates en fluitbegeleidingen in sommige cantates. Hij moet een der grote virtuozen uit zijn tijd zijn geweest.
Maar hier horen we hem als zeer competente componist die bekoorlijke muziek schreef. De hier voor het eerst opgenomen werken van hem zijn pas onlangs teruggevonden. Begeleid door de concerto à cinq partijen zorgt ensemble Le petit Trianon dat  bestaat uit Olivier Riehl (fl), Amandine Solano en Vanessa Monteventi (v), Jeanne Mathieue (va), Cyril Poulet (vc), Sarah van Oudenhove (violone), Xavier Marquis (fag) en Jean-Luc Ho (kl) voor heel plezierige uitvoeringen met een combinatie van virtuositeit, energie en expressiviteit die de muziek in een fraai daglicht plaatst en kleur verleent. De stijl is bekend en vertrouwd.
Een hoogtepunt zijn de cadensen uit het allegro van de Sonate in D. Een haar in  deze op zichzelf lekkere muzieksoep is wel dat Le petit trianon in twee sonates op eigen gezag partijen toevoegde en er trio’s of kwartetten van maakte. Twee instrumenten aan de continuokant is haast te veel voor de arme fluitist (die speelt op een kopie van Buffardins eigen instrument) en de klavecinist.
Niettemin is er reden genoeg om de uitgave te verwelkomen.