Bach, J.S.: Kunst der Fuge, Die BWV 1080. Geoffrey Douglas Madge. Zefir ZEF 9683 (71’00”). 2020
Vandaag, 3 oktober 2021, wordt de van oorsprong Australische pianist Geoffrey Douglas Madge die de wereld indertijd verblufte met zijn opname van Sorabji’s net niet vier uur durende Opus Clavecimbalisticum uit 1983 (die pas in 1995 verscheen als BIS 1062/4, 5 cd’s). Madge, die jarenlang hoofdvakdocent was aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag tachtig.
Of hij om dat samen met veel muziekminnaars te vieren maakte hij een opname van Bachs Kunst der Fuge. Zelf zegt hij hierover:
‘If any work should deserve the title "The Art of Listening" then this is it. It stands today as one of the mysteries in music literature, one of his greatest achievements. It certainly is his most complex work, a musical journey with a beginning, middle and end. Although the themes are the basis of the work, they are not the carrier of the dramatic or intimate line of each fugue. It's what we hear around the themes that shows the character of each passage and its development.It stands today as one of the mysteries in music literature, one of his greatest achievements. It certainly is his most complex work, a musical journey with a beginning, middle and end. Although the themes are the basis of the work, they are not the carrier of the dramatic or intimate line of each fugue. It's what we hear around the themes that shows the character of each passage and its development’.
Hiermee voegt hij een pianoversie toe aan de reeds vele bestaande opnamen van o.a. Alica Ader (Fuga Libera FUG 544), Angela Hewitt (Hyperion CDA 67980), Grigory Sokolov (Opus 111 OPS 52-9116/7), Evgeni Koroliov (Tacet 13), Tatiana Nikolayeva (Hyperion CDA 66631/2), Vladimir Feltsman (Nimbus NI 2549/50), Pierre-Laurent Aimard (DG 477.7345), Joanna MacGregor (Collins 7043-2), Ivo Janssen (Void 9809), Konstantin Lifschitz (Orfeo C 802.102A) en Charles Rosen (Sony).
Wat de tachtigjarige laat horen dwingt respect en bewondering af voor zijn inzicht en nog grote vingervaardigheid en is dus beslist het intensief beluisteren waard. Zelf hoor ik Aimard nog net iets liever.