Bach, C.P.E.: Klavecimbelsonate voor in A WQ 48/6 ‘Pruisische sonate nr. 6’; ‘Andante con tenerezza; uit Sonate in A WQ. 65/32; Kwartetten voor fluit, viool, cello en klavecimbel in a WQ. 93, d WQ. 94 en G WQ. 95. Nevermind. Alpha ALPHA 759 (57’27”). 2021
Dit is de derde cd die het Ensemble Nevermind dat bestaat uit Anna Besson (fl), Louis Creac’h (v), Robin Pharo (vdg) en Jean Rondeau (kl) zich wijdt aan minder bekende kamermuziekwerken van Carl Philipp Emanuel Bach (1714 - 1788). In zijn sterfjaar, 1788, componeerde hij zijn drie Kwartetten voor fluit, viool, cello en klavecimbel. Het zijn verrassend mooie werken die werden gecomponeerd op verzoek van een een getalenteerde musicienne uit Berlijn waar de tweede zoon van Bach senior zijn loopbaan begon. Zijn grote talent had zich toen nog niet geheel ontwikkeld en zijn relatie met koning Frederik II was ongemakkelijk omdat die muziek in galante stijl wenste, terwijl de jonge, zelf virtuoze componist meer geneigd was om in de dramatischer en emotionelere Empfindsamkeit stijl te werken. Pas toen hij in Hamburg kon beginnen, waar hij zijn peetvader Telemann opvolgde, kon hij zijn eigen stijl ontwikkelen.
De kern van het programma wordt gevormd door de drie Kwartetten voor fluit, viool, cello en klavecimbel, een opvallende combinatie van instrumenten. Misschien had het gebruik van een fortepiano meer voor de hand gelegen.
Maar Nevermind zorgt voor plezierig mooie uitvoeringen waarin het niet aan dynamische contrasten ontbreekt. De tempi zijn in het algemeen vrij vlot en de hele aanpak maakt een geanimeerde indruk. Het resultaat bevalt me beter dan bijvoorbeeld dat van het Helianhus Ensemble (Brilliant Classics 948884).
De beide overige werken vormen aardige solobijdragen van Jean Rondeau die zijn naam eer aandoet.