Bach, J.S.: Fantasieën en Fuga’s. Chromatische fantasie en fuga in d BWV. 903, Fantasieën en fuga’s in a BWV. 904, c BWV. 906, Fantasie in g BWV. 917, Fantasie over een rondo in c BWV. 918, Preludes in c BWV. 921, in a BWV. 922, b BWV. 923, Fuga in a BWV. 944, Fuga’s op een thema van Albinoni in A BWV. 950, in b BWV. 951, Capriccio’s in E BWV. 993, in Bes over het vertrek van zijn meest geliefde broer BWV. 992. Masaaki Suzuki. BIS CD 1037 (77’07”). 1998
Maasaki Suzuki heeft zich met zijn Japanse Bach Collegium vooral verdienstelijk gemaakt met zijn opname van Bachs volledige vocale werken, maar hij maakte ook enige fijne solo orgel- en klavecimbelopnamen, waaronder deze.
Daarop toont hij zijn grote talent en zijn technische vaardigheden in enige van Bachs technisch veeleisendste stukken van Bach.
De wat meer lyrische en introspectieve stukken komen er het beste af. Met name het Capriccio over het vertrek van zijn meest geliefde broer dat heel gevoelig wordt gespeeld, waarbij elke nuance uit de programmatische structuur goed wordt gecommuniceerd. Datzelfde geldt voor BWV. 921, 922 en 950.
Met het bredere bereik van de grootse Chromatische fantasie en fuga heeft hij iets meer moeite. Maar dat ligt deels aan de opname. Deze klavecimbelmuziek kan het best worden opgenomen in een ‘akoestisch gevoelige sfeer’ en niet te dicht op het instrument. Dat is hier jammer genoeg niet het geval.