Brixi, S.: Missa ex D, ‘Arietta de gloriosissima resurrectione Domini nostri Jesu Christi’; ‘Litaniae de venerabili sacramento’; ‘Alma redemptoris mater’; ‘Domine ad adjuvandum me festina’; Magnificat. Hana Blaziková (s) en Jaromir Nosek (bs) met het Ensemble Hipocondria o.l.v. Jan Hádek. Supraphon SU 4293-2 (79’17”). 2021
Onder de titel ‘Muziek uit achttiende eeuws Praag’ (een lopende serie van Supraphon) presenteert Jan Hádek een stel geestelijke koorwerken van Šimon Brixi (1693 - 1735, niet te verwarren met zijn zoon. componist/organist Frantisek Brixi). Als kapelmeester van de St. Vitus kathedraal in Praag was hij sinds 1759 genoodzaakt om het koor van muziek te voorzien. Dat leidde tot de hier opgenomen werken.
Aan het begin van de achttiende eeuw had Praag een bloeiende muziekcultuur met Italiaanse concerten en opera’s, Duitse oratoria en Franse suites Brixi droeg daar zijn aandeel aan bij met zijn liturgische muziek, waarvan veel is verloren gegaan. Brixi beheerste alle technieken en stijlen van zijn tijd, van strreng contrapunt tot de elementen van de naderende galante stijl.
Zijn werken zijn op deze cd gerangschikt in liturgische volgorde. Dus wordt begonnen met de ochtendmis, gevolgd door litanieën en geëindigd met het uit de Vespers stammende Magnificat, dat herinneringen wekt aan de originelere Zelenka.
Aan te nemen is dat deze werken voor het eerst op cd verschijnen en na ze een paar maal zonder meer gegevens dan uit het programmaboekje en van wikipedia ter beschikking te hebben een paar keer beluisterd te hebben, is het oordeel heel gunstig, zowel over de muziek zelve als over het hoge niveau van de uitvoeringen.
Het in 2000 door violist Jan Hádek opgerichte Hipocondria ensemble heeft zich gespecialiseerd in de vertolking van zeventiende en achttiende eeuwse muziek en maakte ook opnamen met werken van Cernohorsky, Kopriva, Vanhal en J. Stamitz.