CD Recensies

BACH, J.S.: KLAVECIMBEL- EN ORGELWERKEN (COMPLEET) DEEL 3

Bach, J.S.: Klavecimbelsuites in a BWV. 818a, Es BWV. 819a, F BWV. 820, f BWV. 823, c BWV. 921 ‘Fantasie’, Menuetten in G BWV. 841, g BWV. 842, G BWV. 843, Engelse suites nr. 1 in A BWV. 806, 2 in a BWV. 807, 4 in F BWV. 809. Air in F BWV, 587 (Couperin), ‘Fuga sopra Magnificat’ BWV. 733, Koraalvoorspelen ‘Herr Jesu Christ, dich zu uns wend’ BWV. 709, ‘Herr Jesu Christ, dich zu uns wend’ BWV. 626, ‘Herr Jesu Christ, dich zu uns wend BWV. 726, ‘Allein Gott in der Höh sei ehr BWV. 711. 715 en 717+ BWV. 663a (Weimar Fassung), ‘’Nun freut euch, lieben Christen g’men’ BWV 734, Fuga uit Preludium en fuga in c BWV. 546, Trio ‘Herr Jesu Christ, dich zu uns wend’ BWV. 655a, Fantasie in G BWV. 572, Passacaglia in c BWV. 582, Luitsuite in e BWV. 996 (bew); Fischer: Preludium nr. 8, ‘Chaconne’ uit Pièces de clavessin op. 2; Couperin, F.: ‘La Couperin’ uit Pièces de clavecin boek 4, ordre 21, ‘Prélude nr. 5 in a uit ‘L’art de toucher le clavecin’; de Grigny: ‘Hymne Pange lingua’; Raison: ‘Christe’ uit Messe du deuxième tone. Benjamin Alard (klavecimbel en orgel). Benjamin Alard. Harmonia Mundi HMM 902457/9 (3 cd’s, 3u., 29’16”). 2019
 
In 2008 maakte de Franse organist en klavecinist Benjamin Alard zijn eerste Bachopname met de Triosonates BWV 525/530 (Alpha ALPHA 152), maar in 2017 besloot hij de complete klavecimbel- en orgelwerken op de nemen en koos voor de methode om dat in chronologische ontstaansvolgorde te doen. Of dat verstandig was? De meeste Bachliefhebbers zijn gewend om hun verzameling per genre - Franse- en Engelse suites, Partita’s, Wohltemperiertes Klavier enz. - samen te stellen. Die opzet van Allard mag aantrekkelijk zijn voor beginnende Bachverzamelaars, maar lijkt me verder wat problematisch.
Dit is het derde deel van de in totaal in 17 delen verschijnende reeks en bevat werken uit Bachs periode in Weimar (1708 - 1717), een periode van groeiend meesterschap in polyfonische vormen. Hij had daar ook toegang tot de bibliotheek van de prins en maakte daar kennis met werken uit andere landen. Vandaar dat Allard zijn Bach aanvult met composities van Johann Caspar Ferdinand Fischer, François Couperin, Nicolas de Grigny en André Raison. Deze illustreren de Franse invloed in Bachs muziek.
Alard is een voortreffelijke Bachvertolker, maar ik kan de vorm van zijn project dat telkens drie of vier cd’s beslaat moeilijk plaatsen.