CD Recensies

BEETHOVEN: PIANOCONCERTEN NR. 4 EN '6'

Beethoven: Pianoconcerten nr. 4 in G op. 58 en ‘6’ in D op. 61 (bew). Gianluca Cascioli met het Ensemble Resonanz o.l.v. Riccardo Masahide Minasi. Harmonia Mundi HMM 90.242-2 (78’09”). 2019
 
Met deze opname van het door de componist zelf voor aartshertog Rudolf bewerkte Vioolconcert tot ‘Pianoconcert nr. 6’ is een aantal van boven de twintig bereikt. In de opsommende lijst komen we Boris Berezowsky, Maurizio Pollini, Artur Balsam, Olli Mustonen, Dejan Lazić, Daniel Barenboim, Arthur Schoonderwoerd en mijn persoonlijke voorkeur Ronald Brautigam (BIS SACD 1693) tegen.
Een hoogtepunt uit dit werk is natuurlijk de cadens voor piano en pauken aan het eind van het eerste deel waaraan in dit geval paukeniste Rosa Montanes meewerkt. Een tweede bijzonderheid is dat Gianluca Cascioli in Pianoconcert nr. 4 een licht een afwijkende solopartij speelt op basis van aantekeningen die Josef Klumpar in een kopie van de partituur vond (Manuscript A 82b uit 1808 dat in de Weense Musikverein wordt bewaard). Deze gunt een wat uitgebreidere rol aan de solist.
Het 36 musici tellende Hamburgse Ensemble Resonanz dat deels ‘op oude instrumenten’ speelt, is dol op experimenten en om ongewone brokken muziek  met elkaar te verbinden. Met hun verkenningen op deze cd zijn ze hoorbaar in hun nopjes. De luisteraar kan dat ook zijn. In beide werken maken solist, dirigent en orkest een onderling sterk verbonden indruk. Zo zorgen ze meteen voor een van de beste versies van op. 61 in deze vorm.