CD Recensies

BRAHMS: PIANOSONATE NR. 3, HÄNDELVARIATIES

Brahms: Pianosonate nr. 3 in f op. 5, Variaties en fuga over een thema van Händel op. 24. Jonathan Fournel. Alpha ALPHA 851 (67’32”). 2021
 
Wat jammer eigenlijk dat Brahms na 1853 geen Pianosonates meer schreef.
Kort voor het winnen van het Koningin Elisabeth concours in 2021 kon de in 1993 geboren Franse pianist Jonathan Fournel die haast vanzelfsprekend concoursen in Italië en Schotland won deze opname maken. Sinds 2016 was hij als artiest in residentie verbonden aan de muziekkapel koningin Elisabeth. 
Hij heeft kennelijk een grote voorliefde voor de muziek van Brahms.
In de sonate maakt hij ons direct vanaf het begin klaarwakker; hij volgt Brahms’ notatie accuraat en houdt de textuur helder en gebruikt zo min mogelijk pedaal, net als illustere voorgangers in de persoon van Vladimir Ashkenay (Decca 430.771-2) in een identiek programma en Radu Lupu (Decca 417.122-2) en Murray Perahia (Sony SK 47181) wat de sonate betreft. 
Hij bereikt een maximum aan expressieve lyriek zonder de noodzaak om basnoten langer aan te houden en gunt zich waar gewenst en mogelijk wat rust zonder pogingen te doen om het werk te ‘orkestreren’.
De 25 Variaties en fuga over een thema van Händel zijn uit 1861 en opgedragen aan Clara Schumann voor haar tweeënveertigste verjaardag. Het thema is ontleend aan Händels Klavecimbelsuite nr. 1 in Bes HWV. 434.
Van de Händelvariaties maakt hij een klaar en virtuoos opgebouwd werk dat prachtig culmineert in de zinderende fuga. Fournel had zich geen beter cd debuut kunnen wensen.