CD Recensies

BRAHMS: MENSCHLICHES REQUIEM, EIN

Brahms: Ein menschliches Requiem; Schumann: ‘Ein bittendes Kind’, ‘Am Kamin’, ‘Kind im Einschlummern’, ‘Der Dichter spricht’, ‘Fast zu ernst’, ‘Von fremden Ländern und Menschen’, ‘Träumerei’ uit Kinderszenen op. 15. Sarah Wegener (s), Thomas Oliemans (b), Jan Michiels (p) en Inge Spinette (p) met het Vlaams Omroepkoor o.l.v. Bart van Reyn. Evil Penguin EPRC 0046 (76’). 2021
 
Oorspronkelijk gaf Brahms aan zijn in 1861 begonnen ‘Requiem’ de titel ‘Ein menschliches Requiem’, later, na de dood van zijn moeder Johanna Henrika Christiane Nissen (1789 – 1865) werd dit ‘Ein deutsches Requiem’. De bezetting is dezelfde voor twee solisten en koor maar met een begeleiding voor vierhandige piano in plaats van orkest en is daardoor een stuk intiemer, transparanter, maar vooral ook persoonlijker.
Het werk behoort tot Brahms’ persoonlijkste uitingen en brak ook met de traditie door geen R.K. misteksten te gebruiken, doch zelf gekozen Lutherse bijbelteksten die hem meer aanspraken. Drie van de eerste vier van de in totaal zeven teksten noteerde hij op de rugzijde van het vierde ‘Magelone’ lied.
Deze uitvoering klinkt extra sober omdat Inge Spinette en Jan Michiels op een oude fortepiano spelen. Sopraan Sarah Wegener en bariton Thomas Oliemans hoeven zich geen moment te forceren en kunnen alle aandacht bestaat aan een expressieve voordracht.
Dat tussen de delen van het Requiem deeltjes uit Schumanns Kinderszenen zijn ingelast, doet nogal geforceerd en overbodig aan, maar ze worden mooi gespeeld door Jan Michiels.
Van ’Ein deutsches Requiem; bestaat al een opname voor spreker en piano vierhandig met Stefan Fleming (spr) en het pianoduo Hans-Peter en Volker Stenzl (Membran 233483) uit 2012.