Bach, C.P.E.: Auferstehung und Himmelfahrt Jesu, Die H. 777. Lore Binon (s), Kieran Carrel (t), Andreas Wolf (b), het Vlaams Omroepkoor en Il Gardellino o.l.v. Bart van Rheyn. Passacaille PAS 1115 (69’13”). 2021
Nadat hij gedurende bijna dertig jaar als een soort onderknuppel had gewerkt aan het hof van Frederik de Grote in Potsdam, kon Carl Philipp Emanuel Bach, de geïnspireerdste onder Bachs zonen, in Hamburg zijn doopvader Telemann in Hamburg opvolgen. Zijn leven daar begon haast opnieuw, want hij kon daar niet alleen mooie, heel oorspronkelijke Sinfonia’s en Concerten componeren, maar ook drie Oratoria, waarvan Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu het mooiste is. De tekst is van zijn vriend Karl Wilhelm Ramler (1723 – 1798). Mozart voerde het tweedelige werk in 1788 in Wenen uit.
In 22 delen worden de opstanding en hemelvaart van Jezus dramatisch en vaak met paukenroffels beschreven. Het triomf thema keert telkens terug in de krachtige koren, terwijl de bariton het thema in briljante aria’s bezingt. Heel mooie obbligati van de hoge baroktrompet, de hoorn en de fagot kleuren de aria’s. Centraal staat een extatisch lyrisch duet van sopraan en tenor.
Kieran Carrel zingt de flamboyante aria ‘Ich folge dir, verklärter Held’ heel mooi. Hij en Andreas Wolf hebben het meest te doen. De sopraanrol is van geringer betekenis, maar Lore Binon vervult die gracieus en Andreas Wolf is zeer goed in ‘Wilkommen, Heiland! Freut euch, Väter!’ uit deel 2. Het aandeel van hetv Vlaams Omroepkoor klinkt heel verzorgd en het orkest van Bart van Rheyn begeleidt afwisselend gevoelig en stralend.
Hoe deze uitgave zich verhoudt tot die van Herreweghe (Virgin 791.498-2) en Kuijken (Hyperion CDA 67364) heb ik niet nader onderzocht.