CD Recensies

BACH, J.S.: MOTETTEN NR.1-6, DIJKSTRA

Bach:: De 6 Motetten BWV 225/9. Nederlands kamerkoor o.l.v. Peter Dijkstra. Channel Classics CCS SA 27108 (67’04”). 2007

Een verschil tussen de grote verschillen bestaat bijvoorbeeld daarin dat ze aan het begin of juist aan het eind van een epoche werkzaam zijn. Bach bijvoorbeeld behoort duidelijk tot de eerste categorie. Tot degenen die terugblikten op een grote traditie en die nog eens tot een hoogtepunt lieten herleven. Zijn zes motetten documenteren dat op overduidelijke, grootse wijze als nakomeling van o.a. Machaut.Aan de ‘reproducerende’ kant zorgt het Nederlands kamerkoor onder de jonge. Ambitieuze Peter Dijkstra op het punt van homogeniteit, virtuositeit, detailtekening, doorzichtigheid in de dubbelkorig- en achtstemmigheid en elan zich voorbeeldig op dit specifieke a capella gebied. Hooguit storen een paar intonatiefoutjes Zulks in afwijking van de opnamen van bijvoorbeeld Harnoncourt (Teldec 0630-17430-2), Gardiner (Erato 2292-45979-2) en Bernius (Sony 45859) die discrete instrumentale ondersteuning zochten en vonden bij respectievelijk het Weense Concentus musicus en het Stuttgarts barokorkest.Of die instrumentale verdubbeling gerechtvaardigd of gewenst is, lijkt vooral een kwestie van smaak. De enige bron daarvoor bij ‘Der Geist hilft’ BWV 226 is niet erg behulpzaam bij een keuze op zuiver muzikale overwegingen.Het enige waar het in deze esthetisende, nogal afstandelijke vertolkingen aan ontbreekt, is aan het spontane. Deze Bach klinkt bewonderenswaardig, zij het wat bleekjes. Zodat ook de genoemde alternatieven serieuze opties blijven.