Beamish: Altvioolconcert (1995); Celloconcert River (1997); Hoboconcert Tam Lin (1993). Resp. Philip Dukes (va), Robert Cohen (vc) en Gordon Hunt (h) met het Zweeds kamerorkest o.l.v. Ola Rudner. BIS CD 971(64’15”). 1999
Sally Beamish (1956) was altiste in London Sinfonietta, maar legde zich toen ze eenmaal dertig en nadat haar altviool werd gestolen was volkomen op compositie toe en vestigde zich in Schotland. Haar muziektaal is heel direct, kleurig en vaak ook kernachtig en ze toont een uitgesproken natuurgevoel. Haar inspiratiebronnen vindt ze ook in andere kunstvormen, zet zoals dat bij James MacMillan het geval is.
Het motto voor het altvioolconcert uit 1995 stamt uit een passage uit het Nieuwe Testament over de ontkenning van Christus door de apostel Petrus, volgens haar een verhaal ‘dat veel mensen zullen herkennen als de geschiedenis van menselijke zwakte in het zicht van ware, volledige toewijding en kwellende spijt over het falen achteraf’. De altviool vertegenwoordigt Petrus, Christus spreekt via een solohoorn.
Het celloconcert uit 1997 is nog uitgesprokener en ontleent zijn bijnaam River aan de gelijknamige gedichten van Ted Hughes. In plaats van ééndelig zoals het altvioolconcert is dit nog subjectiever werk met eigen ondertitels per deel vierdelig. Tam Lin uit 1993 tenslotte is gebaseerd op een Schots volksverhaal over schuld en boete en is uitgesproken programmatisch met een klaaglijke hobosolo. De begeleiding is voor klein orkest met harp en slagwerk
De drie vertolkingen zijn optimaal, de opname ook. Wie benieuwd is naar meer werk van de componiste: Op BIS CD 1161 is met hetzelfde orkest ander moois van haar vastgelegd.