CD Recensies

BERIO: SINFONIA, EKHPHRASIS, EOTVOS

Berio: Sinfonia; Ekphrasis. London voices met het Göteborgs symfonie orkest o.l.v. Peter Eötvös. DG 477.538-0 (50’47”). 2004

 

Dit jaar, twee jaar na zijn dood, wordt Berio’s tachtigste verjaardag herdacht wat de muziekindustrie tot verschillende nuttige activiteiten inspireerde. Van de Sinfonia bestonden weliswaar al twee heel goede opname van Boulez (Erato 2292-45228-2) en Chailly ( Decca 425.832-2), maar het helder gestructureerde, pittige betoog van de moderne muziek expert Eötvös, verrassend in Zweden te gast, is minstens zo overtuigend.

Minstens zo interessant is Ekphrasis (Continuo II), een vrij laat werk van Berio uit 1996.  Ekphrasis is een titel die staat voor de verbale overdenkingen over visuele fenomenen. Maar in feit gaat dit orkestwerk over de exploratie van commentaar dat kan worden gegeven op Continuo I in het algemeen en op de hele relatie tussen muziek en architectuur en hun gemeenschappelijke verantwoording met betrekking tot ruimte en dichtheid. Om dat volledig te ondergaan is het nuttig eerst de opname die Barenboim van Continuo maakte (Teldec 4509-99596-2) te beluisteren. Eötvös brengt ook in dit tweede werk structuur, samenhang en de gewenste transparantie aan. Fraaie koorzang in perfect Engels, pittig orkestspel en een heel mooie opname. Hooguit jammer dat men niet nog zo’n vijfentwintig minuten andere muziek van Berio vond om dit schijfje echt vol te maken.