CD Recensies

BERG: COMPLETE ORKESTWERKEN

Berg: Complete orkestwerken. Pianosonate op. 1 (orkestratie Verbey); Kammerkonzert voor viool, piano en 13 blazers (= 3 Stukken op. 6); 2x Concertaria Der Wein (in het Fransen Duits); Passacaglia; Vioolconcert; 3 Fragmenten uit Wozzeck; Symfonische gedeelten uit Lulu; Bewerking wals Wein, Weib und Gesang. Geraldine Mc Greevy (s), Robert Murray (t) en Isabelle van Keulen met het Göteborg symfonie orkest o.l.v. Mario Venzago. Chandos CHAN CHSA 5074 (2cd’s, 157’20”). 2006/7

De oogst aan pure orkestwerken is bij Berg tamelijk mager en bij sommige werken gaat het om afleidingen. Maar het is goed ze hier bijeen te hebben, de concertaria Der Wein zelfs dubbel, in het Frans (vanwege de tekst van Baudelaire en nu door een tenor) en Duits gezongen. Enigszins met de haren erbij gesleept, is de orkestratie door Theo Verbey van de Pianosonate nr. 1 die indertijd ook al fraai door Chailly (Decca 448.813-2) met het Concertgebouworkest werd vastgelegd, maar toen misschien wat onhandig in combinatie met Mahlers. Symfonie nr. 1.
Wat ontbreekt zijn de Fünf Orchesterlieder nach Ansichtskarten von Peter Altenberg en de door de componist georkestreerde delen uit de Lyrische Suite. Die zijn echter samen verkrijgbaar van Abbado (DG 447.749-2). Het Kammerkonzert is hier simpel opgevoerd als ‘ 3 stukken op. 6’.
Het mag dan zo zijn, dat van sommige werken in andere koppelingen en combinaties nog mooiere, anders beargumenteerde uitvoeringen en opnamen bestaan, wat hier wordt geboden kan de kwaliteitstoets zeer goed doorstaan en klinkt zoals van Chandos te verwachten ver bovenmodaal goed. Wat die eventuele alternatieven betreft, valt te denken aan Sinopoli met pianist Andrea Lucchesini en violist Reiko Watanabe (Warner 0927-46737-2) voor het Kammerkonzert en het Vioolconcert.
De Zwitserse dirigent Venzago voelt het specifieke van Bergs idioom heel goed aan en maakt er geen pseudo Mahler of Schönberg van. Heel aangenaam verrassend is het om Isabelle van Keulen hier als soliste in het Vioolconcert aan te treffen. Ze verleent het werk een heel eigen, uitstekend passend karakter en biedt naast bijvoorbeeld Perlman en Mutter (beiden DG) een heel waardevolle, bijzondere kijk op het werk. Ook Mc Greevy imponeert in de concertaria, de brokstukken uit Wozzeck (waaraan nog een jongenssopraan deelneemt) en het ‘Lied der Lulu’. Voor €24,50 is dit een koopje dat men zich eigenlijk niet mag laten ontgaan, ook al zou het werk van Berg niet hoog op het verlanglijstje staan. Voor mensen die ‘de complete Berg’ zonder de opera’s wensen, is er ook nog altijd het 8 cd’s tellende DG album 474.657-2.