CD Recensies

BACH, J.S.: HOBOCONCERTEN, OGRINTCHOUK

Bach, J.S.: Hoboconcerten in F naar BWV 49 en 169, in d naar BWV 35 en 156; Adagio uit het Osteroratorium BWV 249; Concert voor oboe d’amore in A naar BWV 1055; Viool/hoboconcert in c naar BWV 1060. Alexei Ogrintchouk (h), Alina Ibragimova (v), Reinut Tepp (kl) met het Zweeds kamerorkest Örebro o.l.v. Katarina Andreasson. BIS SACD 1769 (64’16”). 2009

 

Verrassend hoe die Zweden van Bis steeds weer aan uitstekende, markante solisten komen. Voorbeelden zijn fluitiste Bezaly en pianist Brautigam om er mar twee te noemen en nu dan ook de eerste hoboïst van het Concertgebouworkest (tevens ex van het Rotterdams filharmonisch).

Voor hoboïsten – en ik spreek uit ervaring – is het frustrerend en tegelijk tantaliserend dat vader Bach in zijn werken royaal strooide met prachtige hobosoli, maar dat hij nooit een voldragen hoboconcert schreef als evenknie van de klavecimbel- en de vioolconcerten. Vandaar dat men altijd op compilaties van cantatedelen of omzettingen van concerten is aangewezen. Maar de vreugde om wat er op die manier aan moois tot stand komt, is er geen grein minder om.

Na recentelijk Albrecht Mayer van het Berlijns filharmonisch met zijn bundel Bach onder de titel Voices of Bach (Decca 478.1517) wordt een in de lp tijd al door Helmut Winschermann begonnen en o.a. door Han de Vries (EMI 350.905-2) en Christian Hommel (Naxos 8.554602) op cd voortgezette traditie nu door de Russische instrumentalist voortgezet. Wie hem vaker heeft gehoord, weet a priori dat hier iets heel moois tot stand komt. Gebruikte Mayer arrangementen van Tarkmann, Ogrintchouk gaat te rade bij respectievelijk Töttcher en Müller/ Mehl en Fischer. Pietjes Precies mogen de verschillen determineren, want wat zou zo’n detail als het in beide gevallen overtuigend gebeurt.

Wie verbaast zich dat hier een niet te missen hoogstandje op hobosolistisch gebied wordt geleverd? Het geheel wordt extra waardevol dankzij de voortreffelijke, stijlvolle begeleiding en de van BIS bekende overtuigende SACD opnamekwaliteit. Een optimaal geheel.

Wat hier bij zoveel voortreffelijkheid node wordt gemist, zijn de Concerten in F (of in D voor oboe d’amore) naar BWV 1053, in g naar BWV 1056 en in d naar BWV 1059. Maar misschien krijgen we die in een tweede worp.