Bizet: L’Arlésienne suites nr.1 en 2; Ravel: Daphnis et Chloé, suite nr. 2. Respectievelijk Radio kamerfilharmonie o.l.v. Michael Schønwaldt en Radio filharmonisch orkest o.l.v. James Gaffigan. Quattro Live QL 2010-01 (49’46”). 2009
Radio 4 zet op bescheiden schaal de reeks eigen producties voort, ditmaal met ‘live’ opnamen uit het Concertgebouw tijdens twee Zaterdagse matinees uit 2009. De typisch Provençaalse muziek van Bizet bij Daudets drama over een ongelukkige liefde krijgt hier een authentieke klank dankzij sensibel orkestspel met fraaie soli van de blazers en glanzende strijkers in het Adagietto. De uitvoeringen klinken gepolijst, elegant en levendig. De Farandole krijgt de vereiste levendige ritmiek. De hele aanpak getuigt van evocatieve magie en veel finesse en communiceert een sterk gevoel van dramatische spontaniteit. Kies ter vergelijking bijvoorbeeld Beecham (EMI 567.231-2), Abbado (DG 423.472-2) en Dutoit (Decca 466.421-2).
Met de grotere bezetting van het RFO krijgen de drie deeltjes uit Ravels Daphnis et Chloé een sensuele, verfijnde allure. De muziek klinkt speels en soepel in fraaie kleuren. Het resultaat getuigt van de nodige verbeelding. Hier dringt zich een vergelijking op met onder meer Karajan (DG 427.250-2), Järvi (Telarc CD 80601). Jammer bij zoveel moois dat de pret al na ruim drie kwartier over is.