Bach, J.S.: Orkestsuite nr. 3 in D BWV 1068; Klavecimbelconcert in f BWV 1056;Brandenburgs concert nr. 6 in Bes BWV 1051; Concert voor 3 klavecimbels en orkest in d BWV 1063. Céline Frisch, Dirk Boerner en Anna Fontana met Café Zimmermann. Alpha 168 (58'31"). 2004/10
Wie ook maar enigszins vertrouwd is met Bachs biografie, weet welke belangrijke rol het café van Gottfried Zimmermann in Leipzig in Bachs wereldlijke muziek inneemt. Leuk daarom dat het kleine internationale, maar met Franse dominantie optredende groepje enthousiaste 'authentieke' musici hem als naamgever koos voor een groeiende reeks cd opnamen onder de titel Concerts avec plusieurs instruments. Dit is alweer nummer vijf.
Om het even in herinnering te halen: nr. 1 (Alpha 013) was gewijd aanBrandenburgse concerten, nr. 2 (Alpha 031) bevatte onder meer werk van Avison, nr. 3 (Apha 074) idem van Anglebert, nr. 4 bleef onbekend en nu bij nr. 5 zijn we helemaal terug bij vader Bach.
Wie alleen denkt in termen va 'de' zes Brandenburgse concerten 'de' vier Orkestsuites of 'de' complete klavecimbelconcerten, heeft niets aan een cd als deze. Maar het is juist de bekoring van een afwisselend programma die hem zo bekoorlijk kan maken, juist als alternatief van zo'n stel complete sets.
Het ensemble is in alle gevallen klein gehouden: 18 mensen (strijkers op basis van contrabas, maar wel 3 trompetten), de klavecimbelconcerten met 1 stem per partij, het Brandenburgs concert met terecht twee gamba's, maar verder ook enkelvoudig.
Dat komt de transparantie ten goede. Voeg daarbij een eerder levendige, lichte uitvoeringsstijl in Franse geest dan een wat meer gedegen, zwaarder Duitse en het zal duidelijk zijn dat in en vooral door Café Zimmermann niet alleen heel pittig, maar ook vrij dartel en lichtvoetig wordt gemusiceerd. Zo'n aanpak past de drie concerten beter dan de suite. Maar het is best leuk om die ook eens wat anders te ondergaan. Ook de afwisseling bekomt deze luisteraar goed.