CD Recensies

BACEWICZ: VIOOLCONCERTEN NR. 2, 4, 5

Bacewicz: Vioolconcerten nr. 2, 4 en 5. Joanna Kurkowicz met het Pools Radio symfonie orkest o.l.v. Lukasz Borowicz. Chandos CHAN  10673 (80’51”). 2010/1

 

De Poolse componiste Grazyna Bacewicz (1909-1969) behoort tot de in verhouding tot de componist-pianisten weinige componist-violisten van naam en reputatie. In het Poolse muziekleven was ze een generatie ouder dan Szymanowski en een generatie jongen dan Lutoslawski en Panufnik. Dat alleen al maakt haar tot brugfiguur. Ze studeerde in Parijs compositie bij – wie anders dan – Nadia Boulanger. Haar vioolstudie rondde ze samen met Ida Haendel en Henryk Szeryng af bij Carl Flesch. Een auto ongeluk in 1954 maakte helaas een voortijdig einde aan haar violistische loopbaan.

Van huis uit hoogst getalenteerd violiste vormt logischerwijze de viool het centrum van haar compositorische activiteiten en binnen dat centrum nemen haar zeven vioolconcerten de belangrijkste plaats in.

Het Engelse cd label heeft zich over de componiste ontfermd en streeft er kennelijk naar om een zo volledig mogelijk klinkend beeld van de interessante componiste te geven. Eerder verschenen bijvoorbeeld al de Vioolconcerten nr. 1,3 en 7 (Chandos CHAN 10533). Uiteraard bracht ze deze werken zelf in première en het is het vermelden waard dat ze zelf jarenlang speelde in het nu begeleidende orkest.

Het spreekt vanzelf dat de werken voortreffelijk voor de viool zijn geschreven, formeel zitten ze goed in elkaar en de orkestratie is kleurig. De niet in chronologische volgorde geregistreerde werken dateren uit 1945 (nr. 1), 1951 (nr. 4) en 1954 (nr. 5).

Met nr. 2 horen we iets van haast onvermijdelijke invloeden van Bartók, in nr. 4 en 5 een scheutje laatromantiek en expressionisme. Folkloristische invloeden vallen ook niet te ontkennen. Met het verstrijken der jaren werd de muziek van Bacewicz vriendelijker. Het gaat om een interessante verzameling en Joanna Kurkowicz, die in het begeleidende boekje een eigen persoonlijke appreciatie schreef, is er de uitstekende pleitbezorger van met haar geëngageerde, technisch heel goede spel. Haar voordracht is helder en precies; ze wordt ook heel sympathiek ondersteund door het orkest onder Borowicz.