Bernstein: West Side Story; Suite On the waterfront. José Carreras, Kiri te Kanawa, Tatiana Troyanos, Kurt Ollmann, Marilyn Horne met orkest en koor c.q. het Israël filharmonisch orkest o.l.v. Leonard Bernstein. DG 415.253-2 (2 cd’s, 1u 36’24”). 1984, 1981
Van al Bernsteins werken zijn het de werken voor muziektheater die het beste in hem naar voren brengen. Van die werken is West Side Story het origineelst en het meest consistent melodieus. Door Romeo en Julia naar de wereld van de New Yorkse armenwereld van de gangs uit de jaren vijftig vorige eeuw over te hevelen moderniseerde de componist het muzikale idioom van Broadway aanzienlijk door het te laden met rusteloze energie door gebruik van complexe ritmen en soms wringende harmonieën.
Bij de première was het werk nog geen groot succes maar nadat het stuk in 1961 was verfilmd keerden de kansen. Hoewel West Side Story vooral bekend is door goede songs, zoals ‘America’, ‘Maria’ en ‘Tonight’ is het stuk even opmerkelijk door de kwaliteit van de uitgebreide dansmuziek (die de componist later arrangeerde voor een orkestsuite). En voor zijn echt sombere slot waarmee werd gezondigd tegen alle kardinale regels van het genre.
Voor deze opnamen stond de dirigerende componist een keur van internationaal beroemde zangers ter beschikking. Dat hoeft in een werk als dit niet van voordeel te zijn, maar de volumineuze stemmen doen de hits alle recht. Maar enigszins omstreden is deze aanpak wel; men kan vinden dat operasterren te beschaafd en te futloos klinken voor dergelijke muziek. Daar staat tegenover dat de zangers wel een verfijning en nuancering in hun voordracht tonen die van gangbare Broadway artiesten niet kan worden verwacht.
De suite uit de filmmuziek On the waterfront is een waardige toegift.