Biber: Battalia à 10; Requiem à 15 in concerto. La capella reial de Catalunya en Le concert des nations o.l.v. Jordi Savall. AliaVox AV 9825 (57’23”). 1999
Toen Biber enige tijd als voorganger van Mozart in dienst was van de aartsbisschop van Salzburg moest hij in 1787 een Requiem schrijven voor de begrafenis van Maximilian Gandolph. Het is gezien de aanleiding een tamelijk feestelijk en vrij vrolijk werk met haast militair aandoende ritmen en een ‘Osanna’ met danskarakter.
Voor de uitvoering van dit werk togen Savall en zijn goed ingespeelde ensemble naar de Salzburgse kathedraal terug in 1999 om de Pinksterdienst luister bij te zetten. Een extra blijk van authenticiteit. Savall gebruikte de royale akoestiek van die ruimte als integrerend bestanddeel van zijn interpretatie die vooral op pure klankschoonheid is gericht en het nodige bijdraagt aan de grandeur en het ceremonieel karakter.
Daar staat tegenover dat de tempi hierdoor aan de langzame kant zijn en dat heel wat detail verloren gaat. Wat dat betreft is met name de uitvoering door Leonhardt (Harmonia Mundi HMU 05742-77344-2) pakkender; ook Harnoncourt (Teldec 8573-87793-2) speelt nog geducht mee.
Gelukkig werd de Battalia in een akoestisch drogere omgeving vastgelegd, Niettemin is ook de uitvoering van dat sterk programmatische werk wat te mild en beleefd en verdient Harnoncourt op genoemde Teldec cd hier de voorkeur.