CD Recensies

BRAHMS: LIEDEREN, HOLL

Brahms: 24 Liederen. An die Nachtigall op. 46/4, Schwermut op. 58/5. Dein blaues Auge op. 59/8. Heimweh 1-3 op. 63/7-9, Alte Liebe op. 72, 1, Sommerfäden op. 72/2, O kühler Wald op. 72/3. Verzagen op. 72/4, Todessehnen op. 86/6. 5 Lieder op. 94 (Mit vierzig Jahren, Steig auf, geliebter Schatten; Mein Herz ist schwer; Sapphische Ode; Kein Haus, keine Heimat); Komm bald op. 97/5; Wie Melodien op. 105/1; Auf dem See op. 106/2, Maienkätzchen op. 107/4; Vier ernste Gesänge op. 121. Robert Holl (b) en Graham Johnson (p). Hyperion CDJ 33124 (75’52”). 2010

 

Onvermoeibaar en systematisch zet Graham Johnson zijn enorme liedproject voor Hyperion voort. Brahms bediende hij al met drie eerdere cd’s, de eerste van mezzo Angelika Kirchschläger (CDJ 33121), de tweede met sopraan Christine Schäfer (CDJ 33122), de derde met tenor Simon Bode (CDJ 33123) en nu is dus de bas-bariton Robert Holl aan de beurt met voor zijn stem geschikt materiaal.

Met zijn donkere stem en zijn voorkeur voor het enigszins sombere, melancholieke uit de liedkunst herinnert Holl enigszins aan Hans Hotter (EMI 562.807-2 uit 1950) en in wat mindere mate aan Dietrich Fischer-Dieskau (EMI 764.820-2) die op 6 cd’s het complete repertoire voor mannenstem voordroeg. Net als zij maakt Holl met zijn intelligente en inzichtelijke benadering Brahms’ intenties duidelijk en verleent hij lied na lied niet alleen een passende inhoud maar ook een fraaie uitdrukking. 

Wat dat inhoudt, blijkt als men de achtergrond van dit repertoire enigszins kent. Immers de grote affiniteit van de oer-Hamburger gold het volkslied, de strofevorm. En als hij een doorgecomponeerd lied schreef, gebruikte hij de term ‘Gesang’.

Principieel dacht hij bij een gedicht niet slechts aan een mogelijkheid voor een muzikale interpretatie, maar ook aan de mogelijkheid om er een autonoom, binnen eigen grenzen geconstrueerd muziekstuk van te maken. Een minimum aan materiaal kon zo leiden tot een maximale expressie. Denk aan de Vier ernste Gesänge.  

Los van Holls mooie, waardevolle voordracht verdient ook zijn partnership met Graham Johnson grote waardering, net als de opnamekwaliteit.