CD Recensies

BACH, J.S.: KOMM IN MEIN HERZENSHAUS, VAN VELDHOVEN

Bach, J.S.: Komm in mein Herzenshaus. ‘Die Seele ruht in Jesu Händen’ uit Cantate nr. 127 Herr Jesu Christ, wahr’ Mensch und Gott BWV 127; Praeludium in C uit Notenbüchlein für Anna Magdalena BWV 846/1; ‘Komm in meinem Herzenshaus’ uit Cantate nr. 80 Ein feste Burg ist unser Gott BWV 80; Liebster Herr Jesu uit Schemelli-Liederbuch; ‘Ich esse mit Freuden’ uit Cantate nr. 84 Ich bin vergnügt mit meinem Glücke; Menuetten in G BWV 114, g BWV 115, G BWV 116, d BWV 132 Aria in G BWV 988 uit Notenbüchlein c.q. Schemelli; ‘Ich bin vergnügt mit meinem Glücke uit Cantate nr. 84 Ich bin vergnügt mit meinem Glücke BWV 84; Polonaises in g BWV anh. 125 en 119; Musette in D BWV 126; Sarabande BWV 812; ‘Komm süßer Tod’; Ich steh an deiner Krippen hier; Wie freudig ist mein Herz uit Cantate nr. 199 Mein Herze schwimmt in Blut BWV 199; ‘Schafen können sicher weiden’ uit Cantate nr. 208 Was mir behagt, ist die muntre Jagd BWV 208. Klaartje van Veldhoven (s), Barokensemble en Marieke Grotenhuis (acc.). Klaartje van Veldhoven KV 2012-1 (53’53”). 2012  

 

Over de samenstelling en realisatie van dit uit aria’s en instrumentale soli bestaande Bachrecital is nagedacht en het heeft dienovereenkomstig ‘handen en voeten’. Klaartje van Veldhoven nam met haar pure, aantrekkelijke sopraan deel aan de uitvoering van heel wat volledige barokwerken, het genre waarin ze is gespecialiseerd en – lijkt ook wel – gepredestineerd. Maar hier maakte ze een brede selectie uit separate wereldlijke en gewijde muziek doorspekt met korte instrumentale intermezzi. De keuze is in zoverre verrassend dat bekend en onbekend elkaar op boeiende wijze afwisselen. Dat zorgt meteen voor verrassing, eigenlijk steeds van aangename aard.

Dat we in de cantatedelen de begeleiding van een met naam en toenaam genoemd stel musici, samen anoniem ‘het barokensemble’ genaamd horen (2 violen, altviool, cello, 2 blokfluiten, hobo en orgel), maakt mede dat het allemaal ‘klein’ is gehouden zoals steeds gangbaarder wordt in de huidige muziekpraktijk. Het komt de detailtekening ten goede.

En dat we elders ook accordeon soli en begeleiding horen zal wennen zijn voor puristen, maar is als orgel- of klavecimbel substituut goed te verdedigen.

De mooie, heldere sopraanstem van Klaartje van Veldhoven klinkt stevig en rond en ze zingt het hele repertoire met een natuurlijke intensiteit die wordt gedragen door een goede techniek. Op deze manier worden eventuele technische moeilijkheden goed overwonnen.

Zowel in haar begeleidend- als in haar sologedeelten weet ook Marieke Grotenhuis met veel stijlbesef en begrip voor het karakter der stukken te overtuigen; ze speelt allerminst een bijrol.

De intentie, de bedoeling van de uitvoerenden om deze muziek toegankelijker en vertrouwder te maken voor een nieuw, jonger publiek, lijkt geslaagd.

De op eigen initiatief (en kosten?) van de sopraan gemaakte opname is goed verzorgd al had hooguit de verstaanbaarheid van sommige teksten nog wat beter gekund en het begeleidende boekje biedt behalve de complete Duitse teksten een Nederlandse en Engelse vertaling daarvan plus een verhelderend interview met beide musiciennes.  

De cd kan worden besteld à raison van €15 plus €2,50 voor verpakking en verzending via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..