Bruckner: Motetten Afferentur regi virgines; Ave Maria; Christus factus est; Ecce sacerdos magnus; Iam lucis orto sidere; Inveni David; Libera me; Locus este; Os justi; Pange lingua; Salvum fac populum tuum; Tantum ergo; Tota pulchra es; Vexilla regis; Virga Jesse. St. Bride’s kerkkoor met Daniel Norman (t) en Matthew Morley (orgel) o.l.v. Robert Jones. Naxos 8.550956 ( 62’ 18”). 1994
Bruckner: Motetten Locus iste a Deo factus est; Os justi meditabitur; Afferentur regi; Ava Maria; Vexilla regis; Ecce sacerdos magnus; Tota pulchra es; Virga Jesse floruit; Pange lingua; Inventi David; Christus factus est. Philip Salmon (t), Graham Chambers, Jeremy Gough, Martin Kelly en Christopher Stearn (tromb) met de Corydon Singers o.l.v Matthew Best. Hyperion CDA 66062 (47’02”). 1982
Dat het Engelse St. Bride’s koor zich over een vijftiental korte religieuze werken van Bruckner ontfermt naast bijvoorbeeld een typisch Duitse vertolking van Eugen Jochum en het koor van de Beierse omroep (DG 457.743-2) is nogal opmerkelijk. Minstens zo opmerkelijk is dat de vertolkingen zo indrukwekkend fraai zijn: het ensemble articuleert helder, zingt pittig met frisse toon (en jongensachtig klinkende sopranen).
De selectie is goed gekozen en omvat de bekendste motetten. Daartoe behoren Locus iste, populair bij amateurkoren en het Ave Maria uit 1861 dat gedeeltelijk in een Brucknersymfonie is terug te vinden. Onder invloed van Simon Sechter, Bruckners contrapunt leraar, onderging ’s componisten compositiestijl duidelijke veranderingen. Hier zijn bekende en minder bekende moten bijeengebracht; samen geven ze een voortreffelijk beeld van een minder bekende kant van Bruckner. De opname van de Corydon Singers vormt een wat bescheidener, maar ook heel mooi, zij het duurder alternatief.