Beethoven: Vioolconcert in D op. 61; Tsinsadze: Miniaturen nr. 1-6. Lisa Batiashvili met de Duitse Kamerfilharmonie Bremen. Sony 88697-33400-2 (56’35”). 2007/8
Sommige muzikale gebeurtenissen staan nog scherp in het geheugen gegrift. Bijvoorbeeld het optreden van de toen nog nauwelijks twintigjarige Georgische Lisa Batiashvili in zomer 2001 tijdens een door de tv uitgezonden Londens Prom concert. Ook toen speelde ze het Beethovenconcert en wel op een zo bijzondere fijnzinnige en van zelfexpressie vervulde wijze dat het te midden van haast ontelbaar vele andere bleef hangen.
Jaren later herhaalde ze deze proeve van bekwaamheid op een minstens zo overtuigende manier. Natuurlijk is ze virtuoos, dat spreekt tegenwoordig vanzelf, maar haar toon is zo lyrisch en vriendelijk. Ze gunt zich tijd om lyrische momenten haar volle aandacht te schenken, huldigt een nogal milde, lichte opvatting over het concert, maar weet op beslissende momenten ook levendig, energiek uit te pakken. Geen wonder dat dit mooi vruchten afwerpt in het bezonnen larghetto. Men kan hooguit menen dat hier nogal van kamermuziek op grote schaal sprake is. Maar dat is inherent aan de manier waarop de soliste zelf het niet al te groot bezette voortreffelijk reagerende orkest leidt. Vooral fijne blazerstrekjes komen nu echt mooi los.
Bij wijze van voorgerecht zijn daar zes kostelijke miniaturen van Batiashvili’s landgenoot Sulkhan Tsintsadze (1925-1991), merendeels voor strijkkwartet geschreven lichtelijk exotische dansen met folklore-invloed, maar voor deze gelegenheid door Tamas Batiashivili fantasievol voor kleurig orkest bewerkt.
Is het niet opmerkelijk dat de afgelopen jaren telkens nieuwe opnamen van Beethovens Vioolconcert zijn verschenen – Hilary Hahn (Sony 60584),Viktoria Mullova (Philips 473.872-2), Janine Jansen (Decca 478.1530), Isabelle Faust (Harmonia Mundi HMC 90.2105), Arabella Steinbacher (Orfeo C 78091 A), Liza Ferschtmann (Challenge CC 72384) – die ‘oude reuzen’ als Perlman, Tetzlaff, Kremer en Zehetmair bijna in de schaduw stellen? Voer voor muzieksociologen. En aan krachtige aanbeveling voor Batiashvili.